Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1285084_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. oktober 20132013-2461
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2013 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 650:

Ministeren bedes redegøre for, om køretidstillæggene kan afkortes, hvis derikke blev brugt det samme togmateriel på fjern- og regionaltrafikken, men blevbrugt materiel der var mest egnet til hhv. regionaltrafik (mange stop, højereacceleration, men lavere tophastighed) og fjerntrafikken (få stop, lavere accele-ration, men højere tophastighed).

Svar:

Jeg henviser til at Trafikstyrelsen oplyser følgende:”Køretidstillægget er i udgangspunktet uafhængigt af hvilken type materiel somkører, men fastlægges grundlæggende ud fra togets højeste hastighed, stræk-ningsbelastning mv. Et passagertog, som kører 120 km/t, får f.eks. 5 % tillæg,hvorimod et tog som kører 180 km/t får 11 % tillæg.Den konkrete køreplan kan derimod blive påvirket af, at der benyttes forskelligtmateriel, som i egenskaber (acceleration, døråbningstid etc.) er meget forskel-ligt. Køreplanen vil nødvendigvis skulle planlægges efter det materiel, som harde dårligste egenskaber– altså tilrettelægges efter laveste fællesnævner. Brug afensartet materiel i samme køreplan kan således optimere en konkret køreplan.”Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr