Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MIN ISTEREN
LovsekretariatetFolketinget
DatoJ. n r.
28. au gust 2013
Frederi ksholms Kanal 27 F1220 Køben h avn KTel efon41 71 27 00
Folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen (V) har den 3. juli 2013 stillet migfølgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 644:
Mener ministeren, at det er fremmende for billetsalget og antallet af togrejsen-de, at DSB lukker for billetsalget på en række stationer landet over?Svar:
Jeg henviser til, at DSB oplyser følgende:”DSB har iværksat et omfattende arbejde med henblik på at skabe balance iDSB’s økonomi. I den forbindelse har DSB identificeret en række besparelse s-muligheder, der enten er blevet gennemført eller planlægges gennemført i dekommende år.Et af elementerne i besparelsesplanen er overvejelser om en reduktion i antalletaf betjente billetsalg og lukning af 14 Kort& Godt kiosker, der igennem de sene-ste år har oplevet en omsætningsnedgang. Kioskerne har til trods for medar-bejdernes store indsats ikke potentiale til at generere overskud, bla. pga. udrul-ningen af rejsekortet og en stadig stigende selvbetjeningsgrad, som også DSB’salmindelige billetsalg oplever. To ud af tre togbilletter bliver i dag solgt elektr o-nisk via blandt andet www.dsb.dk, sms og apps.Det er dog muligt for DSB’s kunder også de steder hvor der er et DSB billetsalgat købe billet via:www.dsb.dkappBilletautomater på stationenTelefonnummer 70131415 (døgnbetjent)DSB Kundecenter (sender billetten med posten til den ønskede adresseeller giver kode til brug ved afhentning af billet i automat på en station)DSB Kundecenter kan kontaktes via tlf. 70131415.
For at gøre overgangen fra de betjente billetsalg nemmere for kunderne, tilby-der DSB blandt andet i samarbejde med ÆldreSagen med jævne mellemrum
kurser og sender salgsteams til stationerne, der hjælper kunderne med at blivefortrolige med at benytte billetautomaterne og betjene sig selv.”Jeg kan tilføje, at jeg kan konstatere, at den samlede udvikling i antallet af pas-sagerer, der benytter DSB, har været positiv de seneste år. Jeg kan yderligerekonstatere, at denne udvikling er sammenfaldende med, at stadigt flere billet-ter sælges via elektroniske platforme.
Si de 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr