Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1274476_0001.png
1274476_0002.png
1274476_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. august 20132013 - 2318
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra (MFU) Benedikte Kiær (KF)

Spørgsmål nr. 641:

Når det af Helsingør Dagblad den 26. juni 2013 fremgår, at der sammenlignetmed resten af landet er tre gange flere akutaflysninger af togankomsterne påKystbanen i 2012 (3 pct. aflysninger på Kystbanen, mens tallet lå på 0,9 pct. pålandsplan, og i første halvår af 2013 er antallet af aflysninger stigende påKystbanen), vil ministeren så oplyse, hvad ministeren har tænkt sig at gøre forat ændre dette, så pendlerne på Kystbanen som minimum oplever sammeservice som pendlerne i resten af landet, særligt set i forhold til ministerensbeslutning om i forvejen at skære ned på Kystbanen, jf. politiken.dk den 7. juni2013?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, idet Banedanmark er opgivetsom kilde i den omtalte artikel i Helsingør Dagblad. Jeg bemærker på denbaggrund følgende.Indledningsvist bør det holdes for øje, at tallene, som er angivet i HelsingørDagblad for aflysninger på hhv. Kystbanen og alle DSBs fjern- og regionaltog,desværre ikke egner sig til at sammenligne direkte.Dette skyldes især, at de tal, som er angivet i Helsingør Dagblad den 26. juniunder kategorien ”Kystbanen”, inkluderer samtlige tog kørt på strækningenKøbenhavn H – Helsingør i perioden. Det vil sige inklusiv eksempelvis DSBsfjern- og regionaltog, som har endestation på Østerport st. Endvidereinkluderer opgørelsen Lokalbanens tog på strækningen Snekkersten –Helsingør. Herved er aflysningsprocenterne for forskellige togselskaber(operatører) i dette tilfælde desværre blandet sammen.Af hensyn til spørgeren har jeg bedt Banedanmark om at opgøre nogle tal foraflysningsprocenter, som er mest muligt sammenlignelige og isoleret til deenkelte operatører. Banedanmark har oplyst, at DSB Øresund i 2012 har måttetaflyse 2,83 % af alle planlagte stationsankomster (ankomster) på strækningen
København H – Helsingør st. (Kystbanen), og i perioden januar til juli 2013 erdette tal steget til 3,12 %.For DSBs fjern- og regionaltog er tallene opgjort til 0,87 % og 0,96 % for hhv.2012 og 2013. Disse tal er iflg. Banedanmark et udtryk for de mestsammenlignelige tal, der kan opgøres.Ud fra ovenstående kan det konstateres, at DSB aflyser færre procent af alleankomster end DSB Øresund. Spørgsmålet er imidlertid, om det er rimeligt atsammenligne DSBs fjern- og regionaltog med en strækning som Kystbanen.Kystbanen bærer mere præg af en S-togsstrækning end en blanding af fjern- ogregionaltog, idet en del kystbanestationer generelt har tilnærmet 10-minuttersbetjening på hverdage og i weekender – nogle stationer har enddatilnærmet 5-minuttersbetjening i myldretiden. På den baggrund vil det væremere retvisende at sammenligne Kystbanen med S-togssystemet.Ses der på S-togs andel af aflyste ankomster, var denne 2,85 % i 2012 - altsåomtrent samme niveau som for Kystbanen i 2012. For perioden januar til juli2013 er det samme tal for S-togssystemet 1,92 %. Andelen af aflyste ankomsterpå S-togssystemet er således lidt lavere end på Kystbanen.Jeg vil dog give spørgeren ret i, at der i perioder har været problemer meddriften af Kystbanen, og herunder med for mange aflyste tog. Dette gælder bl.a.for juli måned i år. Jeg er derfor enig i, at der må iværksættes tiltag for atforbedre trafikken på Kystbanen, jf. nærmere nedenfor.Sommerens sporarbejder på Kystbanen er nu overstået, hvilket i sig selvforventes at hjælpe på driften af Kystbanen.Herudover kan jeg oplyse, at DSB Øresund på et møde i Transportministeriet d.14. august 2013 har tilkendegivet, at niveauet af den trafikale kvalitet nu bliverhøjnet ved for det første, at DSB Vedligehold indkøber ekstra personale fraBombardier Transportation for dermed at sikre, at der fremover vil væretilstrækkeligt personale til rådighed til at vedligeholde togene, således at DSBØresund kan realisere den planlagte køreplan med de planlagte togstørrelser.For det andet vil DSB Øresund sikre en større personalekapacitet af togførere,således at virksomheden fremover ikke vil være så følsom over for akuttesygemeldinger, hvilket har været en årsag til aflyste togafgange hen oversommeren. Fra 15. december 2013 indføres enkeltmandsbetjening, det vil sigetogdrift uden togførere, på Kystbanen.Endeligt kan jeg oplyse, at Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt enafslagsordning fra og med den 1. august 2013 vedrørende for mangeØresundstogsæt på værksted på hverdage.
Side 2/3
DSB Øresund vil med denne afslagsordning få et stærkere incitament til isamarbejde med DSB Vedligehold at sikre, at togsættene ikke holder påværksted på de tidspunkter, hvor der er brug for dem i togtrafikken.Det er min forventning, at disse tiltag vil indebære en forbedring af trafikken påKystbanen til gavn for passagererne.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr