Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1180753_0001.png
1180753_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. november 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål64 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Nonbo (V).

Spørgsmål nr. 64:

”Det er ved anlægslov i Folketinget besluttet, at Næstveds nordlige omfartsvejskal anlægges som 2+1-motortrafikvej med hastighedsbegrænsning på 90km/t, og i den anledning bedes ministeren kommentere, om der er noget tilhinder for, at man i første omgang anlægger vejen som motortrafikvej, mennedklassificerer den til almindelig landevej med hastighedsbegrænsning på 90km/t i lighed med Næstveds vestlige omfartsvej, således vejen kan benyttes tilal tung trafik, herunder traktorer og entreprenørmaskiner, men stadig så vejenevt. senere kan opklassificeres til motortrafikvej igen?”

Svar:

Der blev i 2011 vedtaget en anlægslov for den nordlige omfartsvej ved Næstved.I bemærkningerne til lovforslaget er beskrevet, at vejen anlægges som 2+1 mo-tortrafikvej og med høj trafiksikkerhedsmæssig standard. Det er også beskre-vet, at omfartsvejen forventes at have en tilladt hastighed på 90 km/t.Den vestlige omfartsvej ved Næstved blev anlagt som en 2-sporet landevej meden hastighedsbegrænsning på 80 km/t. Her er kørsel med langsomt kørendekøretøjer tilladt, ligesom der er mulighed for at overhale. Strækningen indgår idet igangværende forsøg med at sætte hastigheden op til 90 km/t på udvalgtestatsveje.Den nordlige omfartsvej designes til en 2+1 motortrafikvej med fokus på godfremkommelighed og trafiksikkerhed. Når vejen anlægges som en 2+1 vej, viloverhaling ikke være tilladt på strækninger med 1 spor. Det vil ifølge Vejdirek-toratet medføre, at hvis der tillades langsomt kørende køretøjer (traktorer m.v.)på strækningen vil det betyde dårligere fremkommelighed og trafiksikkerhed.Traktorer m.v. vil have mulighed for at benytte det kommunale vejnet i områ-det.
På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at ændre på den politi-ske beslutning om at anlægge vejen som en motortrafikvej.En ændring vil i øvrigt kræve en ny politisk stillingtagen til projektet, da be-slutningen om at anlægge strækningen som motortrafikvej som nævnt ovenforer beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen