Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. august 20132013-2304
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikke-medlem af udvalget Louise Schack Elholm (V).Spørgsmål nr. 630:
Ministeren bedes oplyse, hvordan DSB vil sikre service til togpassagerer i Sorøefter nedlukningen af ”Kort og Godt” på stationerne.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:”Grundet det faldende salg af fysiske billetter har DSB besluttet at lukke 14 Kort& Godt butikker hen over sommeren 2013. DSB har igennem de seneste år haften omsætningsnedgang i de kiosker, der lukkes. Butikkerne har til trods formedarbejdernes store indsats ikke potentiale til at generere overskud, bla. pga.udrulningen af rejsekortet og en stadig stigende selvbetjeningsgrad. To ud aftre togbilletter bliver i dag solgt elektronisk via blandt andet www.dsb.dk, smsog apps.Fremadrettet vil det være muligt for DSB’s kunder at købe billet via:www.dsb.dkappBilletautomater på stationenTelefonnummer 70 13 14 15 (døgnbetjent)DSB Kundecenter (sender billetten med posten til den ønskede adresseeller giver kode til brug ved afhentning af billet i automat på en stati-on). DSB Kundecenter kan kontaktes via kontaktformularen påwww.dsb.dk og tlf. 70 13 14 15.
For at gøre overgangen fra de betjente billetsalg nemmere for kunderne, tilby-der DSB blandt andet i samarbejde med ÆldreSagen med jævne mellemrum
kurser og sender salgsteams til stationerne, der hjælper kunderne med at blivefortrolige med at benytte billetautomaterne og betjene sig selv”.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr