Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1273932_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. august 20132013-2280
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 629:

Har de mange driftsproblemer med IC4 og IC2 spillet ind i DSB’s køreplanlæg-ning, herunder med hensyn til de lange reservetider, der er indarbejdet i køre-planerne?

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Driftsstabiliteten for IC2 og IC4 har ikke indvirket direkte på køreplanlægnin-gen, men på hvor, materiellet indsættes.I regionaltogstrafikken foregår en stor del af IC2- og IC4-kørslen på stræknin-gen mellem Aarhus og Esbjerg, hvor kørslen om nødvendigt kan erstattes medMR-togsæt, og hvor en del af kørslen fortsat foretages af MR. Som konsekvensheraf er køretiderne på disse strækninger baseret på MR-togenes køreegenska-ber.I landstrafikken foregår IC4-kørslen i dag på afgange med få standsninger mel-lem Kastrup/København og Aarhus, hvilket reducerer risikoen for driftspro-blemer. Køretiden er her fastsat på baggrund af de hastigheder, IC4-togene ergodkendt til, samt hvor det har været muligt at få en såkaldt ”kanal” i forhold tilden øvrige trafik på banen.”
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr