Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. august 20132013-2280
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 626:
Hvad betyder de ændrede forudsætninger for anvendelse af sammenkobledeIC4-togene i fjerntrafikken samt den besluttede elektrificering af banen til Es-bjerg generelt for behovet for antallet af IC4- og IC2-togsæt? Er det fortsatDSB’s forventning, at der er behov for idriftsættelse af samtlige 106 IC4/IC2togsæt i de kommende år?Svar:
DSB har oplyst følgende:”At IC4-togene ikke kan køre sammenkoblet med en tilstrækkelig driftskvaliteter en væsentlig årsag til, at IC4-togene er indsat i regionaltogstrafikken i Jyl-land, hvor togsættene kan anvendes enkeltkørende.Elektrificeringen til Esbjerg betyder i sig selv ikke et markant mindreforbrug afdieselmateriel. Man må yderligere tage i betragtning, at passagertallene er ste-get tydeligt de seneste år og at væksten forventes at fortsætte bl.a. som følge afinitiativerne i aftalerne om ”En Grøn Transportpolitik”.Endelig skal det også bemærkes, at lejeaftalen på 67 dobbeltdækkervogne udlø-ber i årene frem mod 2017. Dobbeltdækkervognene tilbageleveres i periodenmaj 2016-oktober 2017.Samlet set er det derfor forventningen, at der er brug for den siddepladskapaci-tet, som IC4/IC2 repræsenterer, selvom IC4/IC2 er relativt dyre tog at drifte.Alternativet ligger ikke lige for og bør ses i sammenhæng med en elektrifice-ringsstrategi, som foreslået af regeringen i forbindelse med Togfonden DK.Den videre indsættelse af IC4 og IC2 vil finde sted i faser afhængig af togenesdriftsperformance den videre opgradering af togene m.m.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr