Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1265608_0001.png
1265608_0002.png
1265608_0003.png
1265608_0004.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 4
Samråd AL”Hvilke konkrete initiativer agterministeren at tage med henblik på atoptimere rejsetiderne for tog underhensyn til rettidigheden?”

Svar

Banedanmark arbejder fortsat på atreducere tillæggene i køreplanen for atminimere de samlede rejsetider.Banedanmark og operatørerne har i desenere år samarbejdet tæt for at forbedreregulariteten, hvilket er lykkedes. Dethar vi alle grund til at glæde os over.Dette giver dog også Banedanmarkgrundlag for at overveje at reduceretillæggene. Dette vil i første omgangblive fokuseret på enkelte strækningerfra køreplanen 2015, og hvis det falder
Side 2 af 4
heldigt ud, vil omfanget af reduktionerblive udvidet fra 2016.Det er også klart, at tillæggene vil kunnereduceres i takt med forbedringer afinfrastrukturen i form af nye signaler ogudvidet banekapacitet. Særligt kan vialle se frem til den positive effekt, somden nye bane mellem København ogRingsted vil have.Jeg vil dog gerne understrege, at detogså er nødvendigt, at vi fra Folketingetsside bevilger Banedanmark denødvendige midler til at vedligeholdebaneinfrastrukturen i de kommende år.Hvis dette ikke sker, vil det hurtigt slåigennem i form af forøgedekøreplanstillæg. Derfor vil regeringensikre, at de nødvendige
Side 3 af 4
vedligeholdelsesmidler bliverindbudgetteret på finanslovforslaget.Regeringen har med Togfonden foreslåeten markant forbedring afinfrastrukturen. Timemodellen vil givehurtigere rejsetider i landsdelstrafikken.Og via omstigning på de stationer, derindgår i Timemodellen, kan hele landetopnå fordele af Timemodellen. Her talervi ikke få minutter i køreplanstillæg,men om et kvantespring frem fortogtrafikken, der vil gøre denkonkurrencedygtig med bilen.Hertil kommer at vi skal forhandle en nykontrakt på plads for DSB for periodenfra 2015 og frem. Vi skal selvfølgeligindrette denne, sådan at DSB udnytterinfrastrukturen bedst muligt. Dettegælder også i forbindelse med
Side 4 af 4
kommende udbud af fx trafikken i Midt-og Vestjylland. Men det får vi lejlighed tilat komme tilbage til.