Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 6
Samråd AKFinder ministeren det tilfredsstillende atDSB i køreplanlægningen indarbejderreserver/luft der langt overstiger deinternationale UIC standarder, medderaf følgende lange rejsetider fordanske togpassagerer?
Lad mig starte med at sige at vi i dette,og det efterfølgende spørgsmål AL,bevæger os ind på et område, der erteknisk kompliceret og vanskeligt at gåtil.Jeg har derfor forhørt mig hosBanedanmark og Trafikstyrelsen, deroplyser følgende:Der findes ikke nogen entydiginternational UIC standard for tillæg til
Side 2 af 6
køreplanen, som man kan slå op i entabel. Der findes nogle retningsgivendeforslag til, hvordan man kan beregnereserver i køreplanen under hensyn tilkørselsafstanden, antallet af tog påstrækningen, sammensætningen af dissetog og infrastrukturens tekniskeindretning. Der kræves altså en konkretfortolkning af normen i forhold til denkonkrete strækning.Det er ikke DSB, som fastsættertillæggene i køreplanen. Det sker hosBanedanmark, som selvfølgelig er idialog med alle operatører som led i denårlige køreplansproces.Banedanmark indarbejder tillæg ikøreplanen for at få plads til flest muligetog og for at sikre hensynet tilrettidigheden i den samlede køreplan.
Side 3 af 6
De tillæg, som Banedanmarkindarbejder for en bestemt type tog påen given strækning, har ifølgeBanedanmark ikke noget med hvilkenoperatør, der står for driften af disse tog,at gøre.Når Banedanmark på visse strækningerhar fastsat køreplanstillæg i Danmark,som kan virke høje, skyldes det treforhold:For det første har vi i Danmark en rækkestrækninger, hvor belastningen er megethøj. Der kører ganske mange flere togend det, som infrastrukturen er byggettil.Det drejer sig fx om København H - HøjeTaastrup og København H – Kastrup.Disse strækninger er såkaldt”overbelastede strækninger” i UIC’s
Side 4 af 6
termer. Strækningen Odense –Fredericia og Aalborg - Skørping liggerogså over UIC’s maksimalebelastningsgrænse. Desuden findes dermange strækninger i Danmark, somligger meget tæt på UIC’s grænse.For det andet kører der i forlængelseheraf en meget blandet trafik på dedanske skinner. På Vestfyn er der fx storforskel på hastigheden for lyn- ogintercitytog på den ene side ogregionaltogene, som stopper ved allestationer på den anden side. Hertilkommer, at der kører flere godstog itimen.For det tredje er den danskeinfrastruktur stadig udfordret.Efterslæbet på skinnerne er ved at være iindhentet, men signalerne er gamle og
Side 5 af 6
udskiftningen på strækningerne uden forS-banen begynder først om nogle år.Jeg kan nævne, at der i forbindelse medden dårlige tilstand for sporene, der blevkonstateret i 2006 - og som resulterede imærkbart ringere regularitet - netopblev indarbejdet større tillæg ikøreplanen. I lyset af de senere årsforbedring af regulariteten er disse tillægnu stort set fjernet.Jeg vil også nævne, at Banedanmarkforsøger at placere køreplanstillæggene,således at de generer passagerenemindst muligt. De største tillæg sessåledes i form af ophold på de storestationer som København H og AarhusH, hvor der sker en stor udskiftning afpassagerene, inden toget kører videre.
Side 6 af 6
Samlet set kan jeg konstatere, at såvelBanedanmark som Trafikstyrelsenmener, at de nuværende køreplanstillæger velbegrundede. Dette er dog ikke detsamme som at sige, at der ikke kan ogskal ske forbedringer. Dette vil jegadressere i forbindelse med næstesamrådsspørgsmål.