Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1266721_0001.png
1266721_0002.png
1266721_0003.png
1266721_0004.png
1266721_0005.png
1266721_0006.png
1266721_0007.png
MINISTEREN
Ministertale til samrådsmødeom sikkerhedsudstyr i biler –Samrådsspørgsmål AI og AJDe to samrådsspørgsmål lyder somfølger:

Samrådsspørgsmål AI

”Ministeren bedes i forlængelse af svarpå TRU alm. del - spm. 438-442 og spm.554 (2011-2012) samt S 629, S 1383 og1384 (2011-2012) redegøre for, hvordanministeren vil sikre, at der ikke skergodkendelse ved syn af busser eller bileri Danmark, som er udstyret medfastspændingsudstyr primært til børn,som ikke er sikkerhedsmæssigtforsvarligt eller lovligt.”

Samrådsspørgsmål AJ

”Ministeren bedes redegøre for, om hanmener, at Trafikstyrelsen har taget allenødvendige skridt til at sikre, at ulovligtudstyr ikke anvendes og dermed skaberfalsk tryghed for brugerne afsikkerhedsudstyret.”
DatoJ. nr. 2013-2064
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Side 2/7
Jeg vil gerne have lov til at sige tak fordenne mulighed for at fremlægge enredegørelse om sikkerhedsudstyr til børni biler og busser.Det er vigtigt for mig at slå fast, at børnssikkerhed under kørsel i f.eks. biler ogbusser har høj prioritet i mit arbejde medkonstant at forbedre trafiksikkerheden ogreducere antallet af personskader itrafikken.Grunden til, at fastmonteretsikkerhedsudstyr til børn skal væregodkendt og mærket efter særlige reglerer, at forældre, skal kunne føle sig sikrepå, at sikkerhedsudstyret er så godt sommuligt.
Side 3/7
Hvis det var tilladt efter egne principperat montere sikkerhedsudstyr såsom seler,som man selv har lavet hjemme påsymaskinen, vil man ikke vide, omudstyret gør mere skade end gavn i enuheldssituation.I 2011 blev Trafikstyrelsen opmærksompå, at der blev markedsførtsikkerhedsudstyr til børn i biler, som varulovligt.Trafikstyrelsen tog i 2011 kontakt tilleverandørerne af sikkerhedsudstyret ogpålagde dem at trække det ikke lovligeudstyr tilbage fra markedet, hvilketefterfølgende er sket, og Trafikstyrelsenovervåger løbende markedet for
Side 4/7
sikkerhedsudstyr til biler, så der kangribes ind mod ulovligt udstyr.For at sikre, at det fastmonteredesikkerhedsudstyr opfylder gældende kravi forbindelse med syn og godkendelse,har Trafikstyrelsen indskærpet degældende regler overforsynsvirksomhederne ved at udsende tomeddelelser i hhv. juli måned 2011 ogfebruar måned 2012. Hvis der f.eks. i enbil er fastmonteret sikkerhedsudstyr, derikke opfylder gældende regler, skaludstyret afmonteres, inden bilen kangodkendes ved syn. Trafikstyrelsenopdaterede desuden i 2012 Vejledningom syn af køretøjer.
Side 5/7
Samlet set bør synsvirksomhedernesåledes ikke være i tvivl om, hvilke reglerder gælder til sikkerhedsudstyr for børn ibiler.For løst sikkerhedsudstyr, såsombarnestole, seleclips eller seleholdere,kan man ved syn ikke nægte en bilgodkendelse, selvom udstyret ikkeopfylder gældende regler, fordi udstyretikke er en fast del af bilen. Hvis detulovlige løse udstyr anvendes underkørsel, er det Politiets opgave at førekontrol med dette og evt. udstede enbøde.De såkaldte generationsseler, som kun ergodkendt til voksne, kan også anvendesaf børn. Generationsselerne er godkendt i
Side 6/7
Holland, og da EU reglerne siger, atudstyr der er godkendt i ét EU-land ogsåer lovligt i andre EU lande, kan Danmarkikke alene forbyde selerne. Problemet er,at de ikke specifikt er godkendte til børn,og Trafikstyrelsen har derfor i 2011 bedtden hollandske godkendelsesmyndighedom at godkendelsen trækkes tilbage. EU-kommissionen blev underrettet om sageni 2012. Der er ikke truffet afgørelse isagen endnu, så de hidtil godkendtegenerationsseler er derfor fortsat lovligetil voksne, men det forventes, at dersnarest kommer en afgørelse.Afslutningsvis vil jeg gerne igen fastslå, atsikkerhed for børn i biler har en højprioritet i det løbende arbejde med atreducere antallet af tilskadekomne i
Side 7/7
trafikken, og det er min vurdering, at allenødvendige skridt er taget for at sikre, atdet reelle høje sikkerhedsniveau for børni biler fortsat er opretholdt.Tak.