Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1266046_0001.png
1266046_0002.png
1266046_0003.png
1266046_0004.png
1266046_0005.png
1266046_0006.png
1266046_0007.png
Samrådsspørgsmål AH:Ministeren bedes redegøre for processen omkring besparelsen påKystbanen, herunder hvorfor Transportministeriet og ikke DSB ”stårfader” til besparelsen.Svar
Togbetjeningen af Kystbanen blev sendti udbud under den tidligere VK-regering.Når der spørges om, hvorfor Transport-ministeriet og ikke DSB ”står fadder” tilbesparelsen, er det korte svar, at detteskyldes udbuddet.Som følge af udbuddet, er det Trans-portministeriet i sin rolle som trafikkø-ber, som fastlægger serviceniveauet ogkøreplansomfanget på Kystbanen. DSBØresund skal som operatør levere i hen-hold til Transportministeriets krav inden
Side 2/7
for rammerne af den indgående kon-trakt.DSB’s rolle i denne sammenhæng er be-grænset til delejerskabet af aktieselska-bet DSB Øresund. ”Moderselskabet”DSB har således ikke nogen rolle i for-hold til besparelsen.I forhold til processen omkring besparel-sen vil jeg starte med at tydeliggøre ar-bejdsdelingen mellem Folketinget sombevillingsmyndighed og Transportmini-steriet som trafikkøber.Det er Folketinget der har godkendtrammerne for udbuddet, herunder deøkonomiske rammer.
Side 3/7
Det er ministeriets ansvar at indgå ogadministrere kontrakten inden for de afFolketinget lagte rammer. Det er derformit ansvar at sikre, at økonomien hæn-ger sammen og overholder de bevillin-ger, som Folketinget har givet. Og detkan blandt andet betyde, at det kan værenødvendigt at foretage driftsrelateredeændringer indenfor rammerne af denindgåede kontrakt.Der er hovedsageligt to forklaringer på,at jeg har været nødt til at iværksættebesparelserne.For det første må jeg desværre konstate-re, at robustheden ikke har været heltgennemtænkt i den udbudte køreplanfor Kystbanen. Det er der mange årsager
Side 4/7
til. Blandt andet skyldes det, at Kystba-netogene i Sverige fortsætter mangehundrede kilometer ad enkeltsporedestrækninger. Hertil kommer, at der harværet problemer med materiellet, og atder har været mange sporarbejder påstrækningen. Som følge heraf var retti-digheden dårlig på Kystbanen i forbin-delse med kontraktstart i 2009.For at forbedre rettigheden og øge ro-bustheden i køreplanen på Kystbaneniværksatte DSB Øresund efter ønske fraden daværende transportminister enrække robusthedstiltag. Robusthedstil-tagene koster staten ca. 30 mio. kr. år-ligt, men har bidraget til at give passage-rerne en meget bedre rettidighed over desidste år.
Side 5/7
For det andet har antallet af passagererpå såvel Kystbanen som Øresundsbroenværet lavere end forventet. Dette skyldesaltså ikke bare trafikafviklingen på Kyst-banen, men i høj grad den økonomiskesituation i Øresundsregionen. Der erganske vist flere der pendler frem og til-bage til jobbet over Sundet, men færreend forventet.Dette ville i sig selv ikke have været etproblem for staten, hvis operatøren hav-de været pålagt risikoen for billetindtæg-terne.Men ved udbuddet af Kystbanen valgteden daværende regering at lade statenpåtage sig ansvaret for billetindtægterne.Den udbudte kontrakt er en såkaldt
Side 6/7
bruttokontrakt. Det vil sige at det er sta-ten der modtager billetindtægterne ogafholder udgifterne til operatøren. Sånår der kommer færre passagerer endbudgetteret, så er det staten der har pro-blemet.Som konsekvens heraf er ministerietsom trafikkøber nu nødt til at iværksætteinitiativer for at dække den manglendebilletindtægt. Der er nødvendigt for atkunne overholde den samlede bevillingpå Finansloven i 2014. Derfor er detnødvendigt at mindske udgifterne ved atforetage nogle besparelser på driften.Afslutningsvist vil jeg gentage, at vi hargjort os store bestræbelser på at finde debesparelser, der samlet set påvirker tog-
Side 7/7
passagerne mindst muligt. Og det er - ef-ter min opfattelse – lykkedes. Reduktio-nerne i antallet af afgange er sket påtidspunkter, hvor der er få passagerer,og enkelmandsbetjening på Kystbanensvarer til hvad vi kender fra S-tog.Det er klart, at jeg helst havde været for-uden de tiltag, som vi nu iværksætter fradecember 2013, men det har vist signødvendigt at gøre noget ved en udbudttrafik, som ikke har udviklet sig som for-ventet.