Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 6
Spørgsmål AGMinisteren bedes redegøre for sineovervejelser om at lade andreoperatører byde ind på driften afKystbanen henset til det stadigtfaldende serviceniveau i regi af DSB
Jeg vil gerne foreslå, at jeg indleder medat svare på de to samrådsspørgsmål iforlængelse af hinanden. Dette skyldes,at de to spørgsmål giver mig lejlighed tilat belyse forskellige aspekter ift.Kystbanen og Øresundstrafikken, sombør ses samlet. Herefter ser jeg frem tilat modtage spørgsmål.Jeg formoder, at der med henvisningentil faldende serviceniveau nævnt ispørgsmålet primært tænkes på
Side 2 af 6
planerne om at reducere togbetjeningenpå visse ydertidspunkter.Der kan måske også tænkes påspørgsmålet om enkeltmandsbetjeningpå Kystbanen. Men hvad den angår, såer det jo noget vi allerede kender fra S-tog og andre steder i landet. Ogenkeltmandsbetjening fører jo ikke tilfærre muligheder for at tage toget.Så lad mig koncentrere mig omtilpasningerne i togbetjeningen påstrækningen Helsingør - Landegrænsenfra december 2013.Helt konkret er der primært tale omfølgende tiltag:- På Kystbanen vil den nuværende 10-minuttersbetjening af stationerneNivå, Kokkedal og Hellerup i
Side 3 af 6
weekenden først påbegyndes ved 9-tiden om morgenen. Hermed skabesen ensartet betjening på Kystbanenog i S-togene.- Over Øresundsbroen vil 10-minuttersbetjeningen isommerperioden fra KøbenhavnsLufthavn til Malmö C ændres til 20-minuttersbetjening om morgenen.Der vil blive kørt med længere tog,hvis det er nødvendigt.- Endelig vil 10-minutters-betjeningen om eftermiddagen fraMalmö C til Københavns Lufthavnstarte kl. 15.53 i stedet for kl. 15.33.Som eksempel kan jeg nævne, atgennemsnitsbelægningen på nuværendetidspunkt er ca. 20 passagerer påafgangen fra Nivå kl. 05.57 på lørdage og
Side 4 af 6
ca. 18 passagerer på den efterfølgendeafgang kl. 06.01.Tilpasningerne vurderes altså at have enmeget begrænset effekt i forhold til detsamlede trafikomfang og den service,som DSB Øresund leverer på dennestrækning. Togtrafikomfanget påstrækningen Helsingør - Landegrænsenvil stadig ligge over trafikken førudbuddet og ved starten af udbuddet i2009.Det er i denne sammenhæng envæsentlig pointe, at disse reduktioner aftogbetjeningen ikke er DSB’s eller DSBØresunds ansvar. Reduktionerne skyldesbeslutninger hos trafikkøberen, dvs.Transportministeriet, hvilket jeg vilredegøre nærmere for under besvarelsenaf næste samrådspørgsmål.
Side 5 af 6
Da operatøren – dvs. DSB Øresund –ikke har haft indflydelse påbeslutningen, giver det ikke mening atsøge serviceændringerne kompenseretgennem et nyt udbud, sådan somspørgeren synes at forudsætte ispørgsmålet.Regeringen har dog ikke lagt sig fast på,hvad der i fremtiden skal ske medansvaret for den nu udbudte trafik påKystbanen og den danske del afØresund.Den nuværende trafikkontrakt løberindtil december 2015 med en option omforlængelse i to år indtil udgangen af2017.Jeg forventer, at regeringen i foråret vilpræsentere et forslag til en ny DSBkontrakt, hvor vi også skal drøfte udbud,
Side 6 af 6
og herunder også Kystbane- ogØresundstrafikkens fremtid.