Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. september 20132013 - 2255
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 619:
Ministeren bedes foretage en juridisk vurdering af muligheden for omkost-ningsfrit og med omgående virkning at opsige kontrakten vedrørende driften afKystbanen set i lyset af, at ministeren er ejer af DSB og Transportministeriet ertrafikkøber på strækningen.Svar:
Trafikstyrelsens trafikkontrakt for Kystbanen er indgået på baggrund af et EU-udbud og således på markedsvilkår.Trafikken blev vundet af DSB Øresund (tidl. DSBFirst), der er et selskab ejet 70pct. af DSB og 30 pct. af skotske First Group.Den 1. september 2012 blev kontrakten overdraget fra Trafikstyrelsen tilTransportministeriet.Ifølge pkt. 6.1.5 i hovedkontrakten mellem Trafikstyrelsen (nu Transportmini-steriet) og DSB Øresund er der følgende muligheder for Transportministerietfor at hæve kontrakten helt eller delvist:”Trafikstyrelsen kan med virkning for fremtidige ydelser hæve Kontraktenhelt eller delvist efter Trafikstyrelsens valg, såfremt der konstateres væsentli-ge mangler ved Operatørens ydelser, og såfremt manglerne ikke inden forrimelig tid er afhjulpet.Trafikstyrelsen vil altid straks kunne hæve Kontrakten helt eller delvist efterTrafikstyrelsens valg, såfremt:Operatøren i en periode på 3 måneder trods Trafikstyrelsens 3 skrift-lige påkrav omhandlende samme forhold ikke har afhjulpet konstate-rede mangler,
Rettidighed Operatør Døgn i 3 eller flere ud af 5 på hinanden følgendemåneder ligger under 95 %,Kundetilfredsheden i to på hinanden følgende halvår har været min-dre end 3,5 point,Togkm produktionen i en måned, som konsekvens af aflysninger derskyldes forhold for hvilke Operatøren er ansvarlig, har ligget mereend 10 % under normalkøreplanen,Togkm produktionen i tre måneder inden for et år som konsekvens afaflysninger, der skyldes forhold for hvilke Operatøren er ansvarlig,har ligget mere end 5 % under normalkøreplanen,Operatøren ikke har opnået ret til at drive jernbanevirksomhed senest2 måneder inden aftalt driftsstart, ellerOperatøren mister retten til at drive jernbanevirksomhed.”
Side 2/3
Det fremgår videre af hovedaftalens pkt. 6.1.5:”Ved Operatørens konkurs kan Trafikstyrelsen omgående hæve aftalen.”Der er således 8 muligheder for at hæve kontrakten:For så vidt angår 3 skriftlige påkrav på 3 måneder for samme forholdhar Trafikstyrelsen en enkelt gang i 2010 givet DSB Øresund et skrift-ligt påkrav om at nedbringe antallet af togsæt på værksted, da der overen længere periode havde været for mange togsæt ude af drift. Trafik-styrelsen meddelte ikke efterfølgende yderligere skriftlige påkrav.For så vidt angår ”rettidighed operatør døgn” – der ikke må være under95 % i 3 eller flere ud af 5 på hinanden følgende måneder – var dennerettidighed under 95 % i januar og februar 2009, men har ikke sidenværet under 95 %.For så vidt angår kundetilfredsheden – der i to på hinanden følgendehalvår ikke må være under 3,5 point på en skala fra 1-10 – har dennesiden kontraktstart ligget ganske stabilt omkring 6,5.For så vidt angår togkm-produktionen – der i en måned som konse-kvens af aflysninger, der skyldes forhold for hvilke operatøren er an-svarlig, ikke må ligge mere end 10 % under normalkøreplanen – harDSB Øresund siden februar 2011 maksimalt været 1,6 % under normal-køreplanen. Det bemærkes i den forbindelse, at data om den førnævntetogkm-produktion først blev et rapporteringskrav i februar 2011, efter
at tillægsaftale nr. 7 mellem Trafikstyrelsen og DSB Øresund trådte ikraft.For så vidt angår togkm-produktionen – der i tre måneder inden for etår som konsekvens af aflysninger, der skyldes forhold for hvilke opera-tøren er ansvarlig, ikke må ligge mere end 5 % under normalkøreplanen– har DSB Øresund siden februar 2011 som nævnt maksimalt været 1,6% under normalkøreplanen. Det bemærkes igen, at data om den før-nævnte togkm-produktion først blev et rapporteringskrav i februar 2011efter, at tillægsaftale nr. 7 mellem Trafikstyrelsen og DSB Øresund tråd-te i kraft.For så vidt angår de sidste tre sidste ophævelsesmuligheder har DSBØresund altid haft certifikat til at drive jernbanevirksomhed og er ikkegået konkurs.
Side 3/3
Eftersom ingen af de grundene til at ophæve kontrakten p.t. vurderes at være tilstede, vurderes det ikke muligt omkostningsfrit og med omgående virkning atopsige/hæve kontrakten.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr