Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1265790_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juni 20132013-2241
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Damgaard Larsen (V).

Spørgsmål nr. 615:

På baggrund af, at DSB angiveligt lægger køretidstillæg ind, der overstiger an-befalingerne fra den internationale jernbaneunion UIC, bedes transportmini-steren oplyse, hvor meget køretidstillæg DSB har lagt ind i rejsetiden fra Ka-lundborg til København H og omvendt, og dermed unødigt spilder pendlernestid?

Svar:

Som det fremgår at min besvarelse af samrådsspørgsmål AK er det ikke DSB,som fastsætter tillæggene i køreplanen. Det sker hos Banedanmark, som selv-følgelig er i dialog med alle operatører som led i den årlige køreplansproces.Banedanmark indarbejder tillæg i køreplanen for at få plads til flest mulige togog for at sikre hensynet til rettidigheden i den samlede køreplan. De tillæg, somBanedanmark indarbejder for en bestemt type tog på en given strækning, harifølge Banedanmark ikke noget med hvilken operatør, der står for driften afdisse tog, at gøre.Der findes ikke nogen entydig international UIC standard for tillæg til kørepla-nen, som man kan slå op i en tabel. Der findes nogle retningsgivende forslag til,hvordan man kan beregne reserver i køreplanen under hensyn til kørselsaf-standen, antallet af tog på strækningen, sammensætningen af disse tog og in-frastrukturens tekniske indretning. Der kræves altså en konkret fortolkning afnormen i forhold til den konkrete strækning.Det er derfor ikke mulig at opgøre rejsetiden, sådan som spørgeren beder om.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen