Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1171872_0001.png
1171872_0002.png
1171872_0003.png
1171872_0004.png
1171872_0005.png
1171872_0006.png
1171872_0007.png
1171872_0008.png
- AKT 279862 - BILAG 1 - [ Svar pa aim del - spm. 6 1 1 -
Transportministeriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ . nr.
3 0OKT. 20122012-3359
Frederiksholms Kanal 27 F1220 Kobenhavn KTelefon41712700
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU aim. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 61:Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra det åbne samrådet den 25.oktober 2012 om samrådsspørgsmål F (om støjgener i forbindelse medMetrobyggeriet), jf. TRU aim. del - samrådsspørgsmål F.
Svar:Hermed fremsendes talepapiret fra samrådet d. 25. oktober 2012.Jeg gør opmærksom på, at det er det talte ord, der gælder.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
-- AKT 279862 - BILAG 2 - [ Samrådstale ] -
Transportministeriet
Samrådstale om støjgener i forbindelse medcityringsbyggerietSpørgsmål F:Det talte ordgælder
Transportministerenbedes redegøre forforholdene omkring de angivelige brudpå støjreglerne i forbindelse medmetrobyggeriet i København,herunder:• Om Københavns Kommune harværet bekendt med, at der skullegives dispensationer frastøjreglerne i bestemte faser ibyggeprojektet?• Om Københavns Kommune harmodtagetdispensationsansøgningerfraMetroselskabet og i givet fald hvorlænge disse dispensationer harværet under behandling iKøbenhavnsKommune?
Side 2/7
• Om Metroselskabet kan fåmulighed for at etablere yderligereerstatningslejlighedertil borgere,som er særlig hårdt ramt afstøjgener?
Svar:Jeg vil starte med at sige, atcityringsbyggeriet er et meget stortprojekt, der ikke kan undgå at påvirke deborgere, der bor tæt på en af de 21byggepladser, der er etableret rundtomkring i byen.Alle involverede parter har fra startenvidst, at støjen fra anlægget i perioderkunne blive betydelig.Det er med andre ord ingenoverraskelse.For at svare på det første spørgsmål:I WM-redegørelsen står, at væsentligedele af byggeriet af Cityringen ikke kangennemføres inden for de normalegrænser for byggeri, som gælder i
Side 3/7
kommunerne. Jeg citerer nu direkte fraWM-redegørelsen:"Derer foretaget beregninger der viser,at det i perioder ikke er muligt atoverholdemyndighedernesgrænseværdier for støj fraanlægsarbejder"WM-redegørelsen er som bekendtgodkendt af borgerrepræsentationen iKøbenhavns Kommune.Væsentlige dele af arbejdet

vil

såledesoverskride de gældende støjgrænser -selv med brug af de mindst støjendeanlægsmetoder.Netop derfor er det ligeledes skrevet indi WM-redegørelsen, at såfremtanlægsarbejderne ikke overholdergrænseværdierne skal der søges omdispensation. En dispensation kan ihenhold til WM-redegørelsen gives, nårsærlige forhold betinger det; f.eks.byggetekniske, trafikale ellersikkerhedsmæssige.Det fremgår også af den tekniskebaggrundsrapport til WM-redegørelsen,
Side 4/7
at hovedparten af byggepladserne vilhave behov for en støjdispensation, somdækker én eller flere af arbejdets faser.Det leder mig til næste spørgsmål.Københavns Kommune har modtagetdispensationsansøgninger, somMetroselskabet har afsendt efterkontraktindgåelse og i forbindelse medopstart af de støjende arbejder.Metroselskabet har oplyst, at selskabetansøgte om den første dispensation ifebruar 2012 og det blev i marts 2012meddelt, at denne kunne imødekommes.Efterfølgende søger Metroselskabet omyderligere 9 dispensationer; 5 i løbet afjuni, 1 i august og 3 i oktober. Af disse 9ansøgninger har Københavns Kommunenetop i sidste uge svaret på 4 ved atsende disse i en såkaldt partshøring hosMetroselskabet med en frist for atkommentere på 14 dage.Denne partshøring omfatter også høringaf naboerne, hvorfor den endeligeafgørelse kan trække ud.
Side 5/7
Det er p.t. status fordispensationsansøgningerne.Jeg er blevet oplyst, at grunden til denlange sagsbehandlingstid er, atKøbenhavns Kommune har måttetrevidere det juridiske grundlag for atgive dispensationer, da kommunen blevopmærksom på, at den gældende praksisikke kunne anvendes til at givelængerevarende dispensationer.I det nye juridiske grundlag vurderesMetroselskabets ansøgninger i henholdtil Miljøbeskyttelsesloven.Det er værd at bemærke, at udbuddeneaf anlægsarbejderne bl.a. er baseret påWM-redegørelsen f.eks. i forhold til deomtalte støjgrænser. Det samme erderfor de indgåede kontrakter medentreprenøren.Væsentlige afvigelser herfra kan medandre ord få ganske alvorligekonsekvenser for projektets tidsplan ogøkonomi.Hvad angår det tredje spørgsmål er deringen tvivl om, at naboerne til især
Side 6/7
enkelte byggepladser er udsat for megenstøj, hvilket naturligvis er beklageligt ogbelastende for de mennesker, detrammer.Men det er i den sammenhæng vigtigt atholde sig for øje, at det, som praksis er idag, ikke er Metroselskabet, dervurderer, hvilke afværgendeforanstaltninger der skal tilbydes deberørte borgere.Det er Ekspropriationskommissionen,der vurderer, hvorvidt en givenbyggeplads støjniveau er så generende,at det udløser en erstatning i form aff.eks. adgang til et værested, en kontantkompensation eller evt. genhusning.Metroselskabet skal således rette sigefter Kommissionens afgørelser.Ekspropriationskommissionenbesigtiger byggepladser, både før destøjende anlægsarbejder går i gang, ogefterfølgende når og hvis konkrete sagerdukker op. Og kommissionen er enuafhængig instans med stor erfaring i atvurdere store anlægsbyggerierspåvirkning.
Side 7/7
En afgørelse truffet afEkspropriationskommissionen kanankes til Taksationskommissionen ogsenere indbringes for domstolene.Jeg må sige, at jeg har stor tiltro til netopdet system og stoler på, at der træffesgode og gennemarbejdede beslutningerpå baggrund af de besigtigelser, somaltså foretages jævnligt.