Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1263989_0001.png
1263989_0002.png
1263989_0003.png
1263989_0004.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 4
Spørgsmål ADEr ministeren med baggrund i udløbetaf DSB’s nuværende kontrakter påtogkørsel med udgangen af 2014indstillet på at udarbejdet en 10-årigmasterplan for udbud af den dansketogdrift i passende pakker, herunder S-togsdriften, med det mål at opnå enbedre togdrift til en lavere pris?

Svar

Jeg tror, at jeg med mit forrige indlæghar afleveret mine centralebetragtninger. Hvis DSB kan tilbyde engod trafikbetjening for lavere udgifterend staten kan forvente ved et mererisikabelt udbud af hele togtrafikken, harjeg svært ved at se at ideen i at udbydeden danske togdrift. Jeg ser derfor ikkebehov for at udarbejde en generelmasterplan for udbud.Det er dog ikke det samme, som at jegprincipielt har noget imod udbud. Jeg
Side 2 af 4
minder om, at det var en S-ledetregering, der stod bag beslutningen omdet første udbud af togttrafik i Midt- ogVestjylland, og som har vist sig at væreen succes.Men man må være meget opmærksompå risiciene. Jeg synes, at erfaringernefra Kystbane-udbuddet i 2007, som denborgerlige regering igangsatte, giver stoftil eftertanke.Jeg har ikke nogen helt klar indstilling tilvidere udbud. Det er en ting, vi må se påi forbindelse med overvejelserne om dennye DSB kontrakt.Det er nemlig også klart, at DSB ikkenødvendigvis er bedst til alle typertogtrafik. Derfor er regeringen ved atundersøge muligheden for at overdragelokaltogtrafikken i Nordjylland til
Side 3 af 4
Region Nordjylland. Det kan godt være,at vi skal gå videre ad denne vej.Jeg synes også, at Arriva gør det fint påregionalstrækningerne i Midt- ogVestjylland. Så det ville være naturligt atfastholde en udbudt trafik her.Endelig skal vi finde den rigtigelangsigtede løsning for tilrettelæggelse aftogtrafikken på Kystbanen og overØresund. Den nuværende kontrakt medDSB Øresund udløber dog først ultimo2015.Regeringen vil komme med et samletforslag til en ny DSB-kontrakt i foråret2014. En ny kontrakt skal træde i kraft 1.januar 2015. Her vil regeringen ogsåhave gjort sin stilling op ift. kommendeudbud, herunder ift. trafikken påKystbanen og over Øresund.
Side 4 af 4
Men en samlet masterplan for udbud aftogtrafik i Danmark finder jeg som sagtikke, at der er behov for.