Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1263988_0001.png
1263988_0002.png
1263988_0003.png
1263988_0004.png
1263988_0005.png
1263988_0006.png
1263988_0007.png
1263988_0008.png
1263988_0009.png
1263988_0010.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 10
Spørgsmål ACHvilke initiativer agter regeringen ativærksætte, som opfølgning påProduktivitetskommissionens klareanbefaling om at togdriften på flereregionale og intercity- jernbanelingerskal sendes i udbud?

Svar

Jeg har med interesse læstProduktivitetskommissionens rapport.Jernbanedrift er et vanskeligt emne, ogdesværre holderProduktivitetskommissionens analyserher ikke til målstregen.Jeg er enig i, at passagertrafikken påjernbanen har et væsentligtproduktivitetsproblem, da jernbanen påmange strækninger ikke erkonkurrencedygtig med bilen, hverkenfor så vidt angår tid eller omkostninger.
Side 2 af 10
Spørgsmålet er, hvad man kan og skalgøre ved det.Produktivitetskommissionen foreslår, attogdriften på flere regional- ogintercitylinjer skal sendes i udbud.Det kan man mene. Men hvis manmener det, så synes jeg også, at manskylder at forholde sig til den forbedringaf effektiviteten i togdriften, som DSBgennemfører i disse år. Det gørProduktivitetskommissionen ikke.Når DSB kommer i mål med singenopretningsplan i 2014, så vil defaktisk have løftet produktiviteten lige såmeget, som man ville opnå ved udbud ifølge Produktivitetskommissionen. DSBer endnu ikke i mål, men de er dogkommet to tredjedele af vejen, og de har
Side 3 af 10
konkrete planer og aftaler for den sidstetredjedel.Produktivitetskommissionen bygger sinanbefaling på en konsulentrapportudarbejdet af Boston Consulting Group,BCG, på baggrund af DSB's økonomi i2007.Det var en omfattende analyse af muligestrategier jernbanen, som blev lavet forTransportministeriet.BCG fandt, at man ved at udbyde altogtrafik kunne opnå en effektiviseringpå mellem 400 og 650 mio. kr. årligt altefter, hvilken udbudsstrategi man valgte.Produktivitetskommissionen skønner, atder på jernbanen skulle være mulighedfor at realisere en årlig bruttogevinst påmellem 0,9 og 1,3 mia. kr. ved udbud af
Side 4 af 10
DSB’s trafik. Men herfra skal mantrække omkostninger til udbud aftrafikken, styring af operatøren og tab afsamdriftsfordele på op til flere hundredemillioner kroner. Så nettobesparelsen ervæsentlig lavere, sådan som BCG’s talogså viste.Produktivitetskommissionen nævnerikke, at der er kommet en ny ledelse iDSB, som er gået i gang med ateffektivisere virksomheden.DSB vil ved udgangen af 2014 havegennemført en forbedring af økonomienpå 1 mia. kr. Det er med andre ordsammenligneligt med det potentiale påmellem 0,9 og 1,3 mia. kr. somProduktivitetskommissionen haropgjort. Og hvor DSB som sagt til datoallerede har realiseret to tredjedele.
Side 5 af 10
Hvis vi skal være meget præcise, så vilDSB ved udgangen af 2014 haverealiseret en ren effektivisering på over600 mio. kr. i 2007 priser. Heraf kan enlille del dog ikke direkte sammenlignesmed BCG’s effektiviseringspotentiale.Men ved udgangen af 2014 vil DSBunder alle omstændigheder have høstetstort set det økonomiske potentiale veden fuld udbudsstrategi, som BCG anslogtil mellem 400 og 650 mio. kr.Jeg mener dog ikke, at DSB skal stoppeher. I den nye kontraktperiode skal viopstille klare mål for DSB. Og staten skalkunne gå ud af kontrakten med DSB,hvis DSB ikke opfylder dem. Og et afmålene bliver, at DSB skal realisere eneffektivisering, der klart overstiger denmaksimale gevinst ved en fuld
Side 6 af 10
udbudsstrategi, som BCG har anslået.Samtidig skal vi fortsat have øje formuligheden af, at andre operatører endDSB kører jernbanetrafik i Danmark.Det skal jeg vende tilbage til underbesvarelsen af næste samrådspørgsmål.Når man ser bort fra de direkteøkonomiske aspekter, så vurderede BCGi øvrigt også, at en intensiveretstyringsstrategi af DSB er mindrerisikabel i forhold tilforsyningssikkerheden end flere udbud.En god og stabil togdrift er af afgørendebetydning for mobiliteten på de centralependler-strækninger og i trafikkenmellem landsdelene.Jeg er således glad for, at DSB i 2012havde en rekord høj rettidighed, og atudviklingen ser ud til at være fortsat i
Side 7 af 10
2013. Så DSB leverer allerede nu etbedre produkt for færre penge.Jeg vil gerne takke medarbejderne i DSBog ledelsen, der har ydet en stor indsats idenne forbindelse.Det er også bemærkelsesværdigt, atProduktivitetskommissionen slet ikkeomtaler den oplagteproduktivitetsforbedring, der ligger i atinvestere i ny jernbaneinfrastruktur.Som jeg ser det, må mere effektivetogoperatører og en mere effektivjernbaneinfrastruktur gå hånd i hånd.Regeringen har foreslået en timemodelpå jernbanen, som fx vil skære rejsetidenmellem København og Århus ned til 2timer og gøre landsdelstrafikken yderstkonkurrencedygtig ift. bilen.
Side 8 af 10
Timemodellen indebærer ogsåforbedringer for yderligere 7 mio.togpassagerer om året, der rejserregionalt på hovedbanenettet mellemAarhus, Trekantområdet, Odense,Sønderjylland og Esbjerg.Det er et geografisk område med flerevækstcentre, hvor virksomhederetablerer sig, og der er derfor et stortpotentiale for udvikling af trafikken.Højere hastighed forøgerproduktiviteten på to måder.For det første skal der bruges færre togog mindre personale til at producere detsamme transportarbejde, fordi togenekan nå at køre frem og tilbage fleregange i løbet af en dag.
Side 9 af 10
For det andet sparer passagererne tid, dade kommer hurtigere frem. Vi får ettogprodukt med en højere kvalitet og enstørre værdi for passagererne. Samtidigmindskes trængslen på vejnettet, da dethurtigere togprodukt tiltrækker flerepassagerer.Jeg er således enig i behovet for enhøjere produktivitet ijernbanepassagertrafikken i Danmark.Produktivitetskommissionens analyserer dog mangelfulde. At det er afgørendeat investere i infrastruktur, nævnes ikke.Kommissionen undlader også at fortælleom risiciene ved udbud, og at BCG pegerpå en effektivisering af DSB som enalternativ vej til højere produktivitet.Som sådan kan Kommissionensanbefalinger ikke i sig selv give
Side 10 af 10
anledning til meget andet end ærgrelseover en for overfladisk analyse.