Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1178814_0001.png
1178814_0002.png
1178814_0003.png
1178814_0004.png
1178814_0005.png

Samrådsspørgsmål A om takster

Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til, at Movia i 2013lader prisen på billetter i den kollektive trafik i Hovedstadsområdet stigemed gennemsnitligt 3,5 pct., og herunder om regeringen agter at tageinitiativer i retning af at reducere eller minimere denne prisstigning.
Indledningsvis vil jeg gerne takke forspørgsmålet, da det giver migmuligheden for at understregeregeringens holdning til taksterne i denkollektive trafik.Taksterne i den kollektive trafik erreguleret af takstloftet. Takstloftetfastsættes som et vægtet gennemsnit udfra trafikselskabernes udgifter til fxbrændstof og lønninger. Loftetadministreres af Trafikstyrelsen, somhar beregnet takstloftet til at være 3,5 %i 2013. Trafikselskaberne, som fx Movia,må derfor højest hæve taksterne med
Side 2/5
den procentsats som fastsættes aftakstloftet.Modellen er formentlig velkendt forspørgeren, da den blev besluttet underden tidligere regering.Takstloftet sikrer, at der er en balancemellem trafikselskabernes indtægter ogudgifter, med trafikselskaberne somansvarlig part for begge. Takstloftet ermed til at sikre mod en udhuling aftrafikselskabernes økonomi medforringelser af trafikudbuddet til følge.Regeringen mener derfor at takstloftet eret fornuftigt styringsredskab.Takstloftet styrer såledesudviklingenitaksterne, men ikke detabsolutteprisniveau.Regeringen har det mål, at
Side 3/5
det skal være billigere at benytte denkollektive trafik.Regeringen har derfor sammen medEnhedslisten og Dansk Folkeparti afsat600 mio. kr. årligt til billigere billetter iden kollektive trafik, heraf 300 mio. kr.til takstnedsættelser på 20 pct. uden formyldretiden.Aftalens takstnedsættelser er såledesmålrettede. Dette er helt centralt.Takstnedsættelser, der er målrettede,medfører at pengene rækker længere ogdermed kommer flere til gavn.Når vi laver målrettedetakstnedsættelser uden for myldretidenfår vi råd til større takstnedsættelser:Hvis de samme midler skulle anvendestil at sætte alle takster ned, ville vi ikke
Side 4/5
få en takstnedsættelse på 20 pct., menblot ca. 4 pct.De målrettede takstnedsættelser gørsamtidig, at den kollektive trafik bliverattraktiv for flere. Beregningerne viser,at de takstnedsættelser, der er besluttetvil give en passagervækst på 3-4 pct.Hvis pengene blev brugt tiltakstnedsættelser i myldretiden villestigningen blot være ½-1 pct.Alt i alt bliver det attraktivt for fleredanskere at bruge den kollektive trafik,og dermed at flere rent faktisk vælger atbruge den. Det er regeringens politik.Kombinationen af takstloftet somstyringsredskab og målrettedetakstnedsættelser sikrer på den ene sidemod kraftige stigninger i taksterne, som
Side 5/5
fx sås i første halvdel af 00’erne, og påden anden side at flest rejsende vælger atlade bilen stå og tage bus, tog eller metroi stedet.