Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1263006_0001.png
1263006_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juni 20132013-2137
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 596:

Ministeren bedes gøre rede for divergensen mellem svar på TRU alm. del –spm. 517, hvor det bl.a. hedder, at ”der er på nuværende tidspunkt ikke truffetbeslutning om at udfase det 3-måneders periodekort, til 3 eller alle zoner, sompensionister kan købe til interne rejser i takstområde Hovedstad”, og Trafiksty-relsens notat ”Ét takstområde på Sjælland” af 21. marts 2013, hvor det side 27hedder: ”I hovedstadsområdet er der truffet en principbeslutning om, at rabattil pensionister i fremtiden skal ydes på rejsekortet og salget af de eksisterendepensionist-periodekort (mimrekort) ophører”.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Trafikstyrelsen og kan på den baggrund oplyse at:”Det fremgår af svar på TRU alm. del spm. 517, at Movia har oplyst, at parternei hovedstadsområdet nøje vil overveje, om pensionistrabatten skal overføres tilrejsekort, men der er ikke truffet beslutning om tidspunkt for eventuel ændringaf eller om præcis takstudmøntning.Direktørerne i hovedstadssamarbejdet besluttede på mødet d. 21. juni 2011 atvidereføre det velkendte 3-måneders pensionistkort frem til, at rejsekortet im-plementeres. Samtidigt besluttede direktørerne, at pensionistrabat på et seneretidspunkt skal ydes på rejsekortet i form af en e-pungs baseret løsning medrabat efter kundetype, rejseomfang og rejsetidspunkt. Der er således ikke satdato på overgangen til at yde pensionistrabat på rejsekortet, og der er hellerikke truffet beslutning om prissætning.En eventuel beslutning om overførslen af pensionistrabat til rejsekortet, vilderfor kræve fornyet behandling i de relevante beslutningsfora i hovedstads-området samt i de enkelte trafikselskabers besluttende organer. Derfor harTrafikstyrelsen betegnet beslutningen som en principbeslutning.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen