Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juni 20132013-2051
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål 593(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 593:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6/6-13 ogpræsentationsmaterialet fra den 11/6-13 fra Landbrug & Fødevarer –Landbrugets Færdselsgruppe, jf. TRU alm. del – bilag 274 og 281.Svar:
Men henvisning til de 6 emner Færdselsgruppen har anført, jf. bilag 274, harjeg følgende bemærkninger:1.Dispensation for akseltryk ved gylleudbringning.
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 540.2. Akseltryk og totalvægt på bæltekøretøjerEt udkast til ændrede regler om blandt andet bæltetryk og totalvægt forkøretøjer, der helt eller delvist er bæltedrevne, har været sendt i høring.Høringsfristen er afsluttet og de indkomne høringssvar er i øjeblikket ved atblive behandlet med henblik på at afdække, om bemærkningerne giveranledning til justeringer inden for de mulige rammer, herunder at det ikkepåfører kommunerne øgede udgifter til vedligeholdelse af vejene.3. Længde og bredde på traktorer og vogne mv.Kørsel med bredde på 3,0 m til reparatør og til kunder/aftagere af produkter.Traktor og traktorpåhængsvogn må have en bredde på indtil 3,00, såfremtbreddens overskridelse af 2,55 m (som gælder andre køretøjer i trafikken) aleneskyldes hjulmontering samt hjulafskærmning, og det er kun tilladt mellemmark og avlsgård, mellem ejendomme, der ejer køretøjerne i fællesskab,mellem maskinstation og dennes kunder, samt kørsel til og fra syn.
Færdselsgruppen har tidligere fremsat ønske om at denne tilladelse blevudvidet til også at omfatte kørsel til og fra kunder/aftagere og til og frareparation.Trafikstyrelsen har oplyst mig, at der i brev af 20. december 2012 er meddelthøringsparterne, herunder landbruget, at det af hensyn til trafiksikkerhedenikke er hensigtsmæssigt at tillade 3, 0 m brede vogntog udstrækkes til også atomfatte kørsel til kunder/aftagere og reparatører, fordi en tilladelse i praksisville være det samme som en generel indførelse af disse brede vogntog i denalmindelige trafik. Trafikstyrelsen tilføjer, at denne opfattelse ikke har ændretsig i den mellemliggende periode.Kørsel med traktorer og traktorpåhængskøretøjer med længde på 22,0 m tilreparatør og aftagere/kunder af produkter.Trafikstyrelsen oplyser, at det af hensyn til trafiksikkerheden ikke findeshensigtsmæssigt at tillade en generel indførelse af disse lange vogntog i denalmindelige trafik.Denne opfattelse er jeg enig i.4. Totalvægt, akseltryk og konstruktionsbestemt hastighed påmotorredskaber.HastighedOm den køretøjsbestemte hastighed, som for motorredskaber er fastsat ifærdselslovens § 1, nr. 15, skal ændres, så den svarer til den for traktorgældende, dvs. 40 km i timen, vil jeg bede Trafikstyrelsen om at overveje.Hastighedsgrænsen for såvel traktorer og motorredskaber vil dog under alleomstændigheder være 30 km i timen, jf. færdselslovens § 43, stk. 5, som hørerunder justitsministeren.Totalvægt og akseltrykJeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 540.5. Bufferredskaber til gylle.Trafikstyrelsen har oplyst, at der i den kommende ændring afdimensionsbekendtgørelsen vil blive indsat en bestemmelse, som specificerer ihvilket omfang en mobil gylletank kan betragtes som et redskab. Dette er ikkeafklaret på nuværende tidspunkt.6. Transport med gyllenedfælder efter gyllevogn.
Side 2/3
Trafikstyrelsen har oplyst, at det i præsentationsmaterialet indsatte foto viseret vogntog bestående af en traktor tilkoblet en traktorpåhængsvogn med tank,der så er tilkoblet en gyllenedfælder. Denne kombination er lovlig efter degældende regler, da tanken er indrettet til godstransport og dermed er entraktorpåhængsvogn. Det er naturligvis en forudsætning, atdimensionsbestemmelserne i øvrigt er overholdt.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen