Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1263960_0001.png
1263960_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. juni 20132013-2032
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr.592:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. juni 2013 fra Københavner-tunnelgruppen vedr. havnetunnel i København, jf. TRU alm. del – bilag 275.”

Svar:

I regi af de strategiske analyser er der gennemført screeningsanalyser af enrække mulige linjeføringer for en østlig ringvej/havnetunnel i København.Første fase af screeningsanalyserne bestod af en indledende kortlægning afmulige linjeføringer. Anden fase bestod af en teknisk screening af to nordligeog to sydlige løsninger. Tredje fase fokuserede på to hovedalternativer: Linjefø-ring B4 som boret tunnel under Amagerbro og linjeføring B6 gennem havnelø-bet. Tredje fase inkluderede en screening af anlægsøkonomi og funktionalitet afbåde linjeføring B4 og B6.Der er således gennemført grundige screeningsanalyser af begge hovedalterna-tiver. Konklusionen er, at B4 er den mest hensigtsmæssige linjeføringskorridorfor en østlig ringvej/havnetunnel.Af aftale af 21. marts 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radi-kale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, LiberalAlliance og Det Konservative Folkeparti fremgår, at parterne noterer sig, ”athvis en havnetunnel ønskes realiseret, går den mest hensigtsmæssige linjefø-ring i tunnel over Nordhavn til Refshaleøen og derfra videre over Kløvermar-ken, Amagerbro og Islands Brygge frem til udfletningen ved Sjællandsbroen.”Det fremgår desuden af aftalen, at ”den beskrevne linjeføring B4 er forbundetmed væsentligt færre komplikationer, end hvis tunnellen blev ført igennemhavneløbet.”Københavns Borgerrepræsentation har ligeledes den 29. november 2012 god-kendt valg af den overordnede linjeføring B4 som udgangspunkt for de fortsat-te analyser.
Screeningsanalyserne af en østlig ringvej/havnetunnel afsluttes i 2013 medhenblik på den fælles afrapportering af de strategiske analyser.På nuværende tidspunkt pågår undersøgelser af finansiering og organiseringfor den udpegede linjeføring B4.Projektet er ikke besluttet videreført til en egentlig forundersøgelse.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen