Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1178818_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. november 20122012 - 3334
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mads Rørvig (V).

Spørgsmål nr. 59:

Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af, at SAS har valgt atomregistrere selskabets Airbus A330-langdistancefly til norsk register,herunder i hvilket omfang det vil påvirke beflyvningen af KøbenhavnsLufthavn, beflyvningen af Danmarks regionale lufthavne, statens provenu samtansættelsesforhold for piloter og kabinepersonale bosiddende i Danmark?

Svar:

En omregistrering af SAS-fly fra dansk til norsk register vil ikke påvirkeselskabets beflyvning af Københavns Lufthavn eller andre danske lufthavne,idet SAS kan anvende alle sine fly uanset skandinavisk registreringsland overalt i verden på ens betingelser.SAS har den 16. oktober 2012 omregistreret et A330-fly fra dansk til norskregister. I henhold til gældende gebyrreglement fra Trafikstyrelsen betales der328.025 kr. om året for fornyelse af luftdygtighedsbevis for et fly af dennestørrelse. Gebyrreglementets satser kan ventes justeret pr. 1. januar 2013.Gebyret er ikke statsprovenu, men bidrager til finansiering af Trafikstyrelsensgebyrdækkede arbejde.SAS har en skandinavisk tilladelse – Air Operator Certificate, AOC – somgælder for alle luftfartøjer i konsortiet. Det betyder, at skandinaviskebesætningsmedlemmer kan flyve på konsortiets luftfartøjer, uanset i hvilket afde tre skandinaviske lande luftfartøjet er registreret. Denne praksis har altidværet fulgt.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen