Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1266082_0001.png
1266082_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juni 20132013-1994
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 580:

Hvis Kystbanen havde oplevet samme passagerfremgang som på fjern- ogregionaltrafikken i 2009-2012, hvor mange flere passagerer ville Kystbanenhave haft i 2012 i forhold til den faktiske udvikling (absolut og i procent)?

Svar:

Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af passagerer i DSB’s fjern- ogregionaltrafik samt antallet af passagerer hos DSB Øresund ihovedstadsområdet og over Øresundsbroen.Tabel 1 | Udvikling i antal passagerer i perioden 2009-2013 (1. kvartal)(Indeks 100 er år 2009)20131.kvartal10697118
2009DSB: Fjern- og regionaltogstrafikDSB Øresund: i hovedstadsområdetDSB Øresund: over Øresundsbroen100100100
201010199102
201110493110
201210594115
Kilde: DSB årsrapport 2012, regnskabsmeddelelse for 1. kvartal 2013, samtTrafikstyrelsens opgørelser af passagertal for DSB Øresund.
Antallet af passagerer i DSB’s fjern- og regionaltrafik er steget med 6 % siden2009.
For DSB Øresunds trafik i hovedstadsområdet har der været en blandetudvikling, hvor passagertallet var faldende frem til og med 2011, hvorefter derhar været en mindre stigning i passagertallet. Togtrafikkens dårlige rettidighedsamt sporarbejder påvirkede passagertallene negativt i perioden 2009-2011.Efter forbedringer af rettidigheden i løbet af 2011 har der været en mindrepassagerfremgang.Over Øresundsbroen har DSB Øresund haft en vækst i passagertallet på 18 %sammenlignet med 2009, hvilket dog er noget mindre end det prognosticerede.Passagertallet hos DSB Øresund har altså været meget forskellig på de tostrækninger, uanset at trafikken kører som et samlet trafiksystem.I perioden 2009-2012 faldt passagertallet i hovedstadsområdet for DSBØresund med 6 %. Hvis det i stedet var steget med 5 % i perioden 2009-2012(som det var tilfældet for DSB Fjern- og Regionaltog), ville passagertallet i 2012være ca. 11 % højere end det realiserede passagertal i 2012. Det svarer til, at dervil have været ca. 1,6 mio. flere passagerer med DSB Øresund i hovedstads-området i 2012.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen