Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1266087_0001.png
1266087_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juni 20132013-1994
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 579:

Hvad vil ministeren gøre for at vende udviklingen på Kystbanen, hvor der2009-2012 har været en passagertilbagegang på næsten 6 pct., og menerministeren, at de gennemførte besparelser på mandskab og afgange fra dennæste køreplan vil kunne vende udviklingen?

Svar:

Det, der bl.a. skal til, for at Kystbanen på samme måde som i 2012 kan opnå enpassagervækst er, 1) at den gode rettidighed på strækningen fastholdes, 2) atder løbende sker en optimering af togstørrelser ud fra aktuelle passagertal, 3)og at der gives korrekt information til passagererne.I forhold hertil kan jeg bl.a. nævne følgende:Rettidigheden er fortsat god i år, idet den passageroplevede rettidighed for DSBØresunds trafik på strækningen Helsingør – Landegrænsen i perioden januartil maj 2013 har været 91,9 % og operatørrettidigheden har været 98,7 %.Tilsvarende tal for hele 2009 var hhv. 82,9 % og 95,9 %.DSB Øresund har siden den 9. december 2012 kørt med ekstra togsæt på fireafgange fra Helsingør og sydpå i morgenmyldretiden mandag – fredag, fordermed at sikre at der er nok siddepladser, på de tidspunkter hvor mangebruger toget.For at forbedre informationen på tværs af bus, tog og Metro bliver der i 2013etableret nyt fælles informationskoncept på Nørreport og København H.For derudover at øge tilgængeligheden til togene på Kystbanen ogKastrupbanen bliver der i øjeblikket anlagt ledelinjer på stationerne.
Når der kræves besparelser, gælder det om at foretage de ændringer, der samletset påvirker togpassagererne på Kystbanen og Øresundsbroen mindst muligt.Det er fortsat min opfattelse, at vi har opnået dette med de ændringer, der nuforetages, og at dette ikke vil hindre, at der tiltrækkes flere passagerer i togenepå Kystbanen fremover.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen