Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1266066_0001.png
1266066_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juni 20132013-1966
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikke-medlem af udvalget Hans Andersen (V).

Spørgsmål nr.575:

”Er der noget EU regelsæt eller anden lovgivning, der forhindrer, at borgerne iFrederikssund Kommune får rabat på brugerbetalingen, da de i almindelighedvil være de hyppigste brugere?”

Svar:

Vejdirektoratet oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:”I meddelelse fra Europa-Kommissionen (COM(2012) 199 Final), om anven-delse af nationale infrastrukturafgifter, som pålægges lette private køretøjer,erklæres det, at der ikke eksisterer særlig EU-lovgivning vedr. infrastrukturaf-gifter på lette private køretøjer, dvs. personbiler og erhvervskøretøjer med enmaksimal tilladt totalvægt på 3,5 tons. Det er således i princippet op til med-lemsstaterne selv at etablere nationale ordninger og regler for måden, hvorpået rabatsystem skal fungere. Blot forudsættes det, at de nationale ordninger er ioverensstemmelse med de grundlæggende principper i EU-retten om forbudmod forskelsbehandling (såvel direkte som indirekte) på grundlag af eksempel-vis nationalitet.Dette indebærer bl.a., at en betalingsordning ikke må være til skade (ufor-holdsmæssig dyr og uigennemsigtig) for borgere fra andre EU-lande eller forikke-bosiddende trafikanter, som kun bruger vejinfrastrukturen lejlighedsvis.Endvidere skal en rabatordning være proportional, dvs. rabatordningen skalstå i et rimeligt forhold til de særlige udfordringer, som rabatordningen søgerat afbalancere.For så vidt angår tunge godskøretøjer med en maksimal tilladt totalvægt over3,5 tons, reguleres opkrævning af infrastrukturafgifter i det såkaldte Eurovig-netdirektiv (2011/76/EU). Direktivet regulerer imidlertid kun betalingsop-krævning for de tunge køretøjers brug af motorvejsnettet. En broforbindelseover Roskilde Fjord vil således ikke være omfattet af direktivet. I direktivetsartikel 7, stk.1 anføres det, at der for tunge godskøretøjer kan indføres infra-
strukturafgifter eller brugsafgifter på andre veje, når blot det ikke ”indebærerforskelsbehandling af den internationale trafik og ikke medfører konkurrence-forvridning mellem virksomheder”.”Medvenlighilsen
Side 2/2
Henrik Dam Kristensen