Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1176804_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. november 20122012-3323
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 57:

Når det i EU-forordning 1072/2009 (cabotageforordningen) i afsnit 13,1.punktum, hedder, at ”Transportvirksomheder, der har enfællesskabstilladelse som omhandlet i denne forordning, ogtransportvirksomheder, som har ret til at udføre visse kategorier afinternational transport, bør i overensstemmelse med denne forordning haveadgang til at udføre national transport i en medlemsstat i en begrænsetperiode, hvor de ikke har hjemsted eller andet forretningssted” (spørgerenskursiv), skal det eller kan det så fortolkes sådan, at en danskvognmandsvirksomhed, hvis lastbiler er indregistrerede/udflagede i et andetEU-land, under alle omstændigheder ikke har adgang til at udførecabotagekørsel i Danmark, da en sådan dansk virksomhed jo har hjemsted ellerandet forretningssted i Danmark. Der henvises til, at der ikke i forordningenskelnes mellem filialer, afdelinger, datterselskaber eller lignende, menudelukkende anvendes fællesbetegnelsen ”andet forretningssted”.

Svar:

Jeg kan oplyse, at forordningens ordlyd skal forstås således, at entransportvirksomhed med fællesskabstilladelse har ret til at udførecabotagekørsel i en medlemsstat, selvom virksomheden ikke har hjemsted ellerandet forretningssted i den pågældende medlemsstat.Hvis en dansk transportvirksomhed eksempelvis har oprettet et datterselskabeller filial i en anden medlemsstat, og selskabet/filialen har fået udstedtfællesskabstilladelse i denne medlemsstat, har selskabet/filialen ret til atudføre cabotagekørsel i Danmark.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen