Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1266049_0001.png
1266049_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juni 20132013-1909
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 565:

Hvad agter ministeren og DSB at gøre for at løse kapacitetsproblemerne i toge-ne på Aarhus Nærbane (Odder-Aarhus-Grenå) i myldretiden i lyset af den storetilstrømning af nye passagerer i de seneste måneder.

Svar:

Som bekendt er der med virkning fra køreplanskiftet i december 2012 etableretsamdrift mellem Grenåbanen og Odderbanen, så passagerer ikke længere skalskifte tog på Aarhus H.DSB er nu operatør på begge strækninger, idet Transportministeriet er trafik-køber for så vidt angår Grenaabanen, og Region Midtjylland er trafikkøber forså vidt angår Odderbanen.Jeg har forelagt spørgsmålet for både Midttrafik og DSB.Midttrafik oplyser følgende angående Odderbanen:”Midttrafik vil indledningsvist bemærke, at det er positivt, at der endelig erkommet samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen, og at samdriften er såpopulær blandt kunderne, at der kommer flere og flere rejsende.Midttrafik og Region Midtjylland har indgået kontrakt med DSB om driften påstrækningen, hvor Region Midtjylland finansierer udgifter (og får indtægter)fra driften på Odderbanen. DSB har fortsat ansvaret for finansieringen afstrækningen fra Aarhus til Grenaa.Så vidt Midttrafik er orienteret af DSB, er det særligt på strækningen fra Aar-hus H til de nordlige forstæder til Aarhus, at der er kapacitetsproblemer. Det erdermed på den del af banen, som finansieres af DSB. Midttrafik og RegionMidtjylland kan således ikke gøre noget for at løse kapacitetsproblemerne påden del af strækningen.
Når det er sagt, så er Midttrafik naturligvis altid interesseret i at forbedre denkollektive trafik i hele Midtjylland, og Midttrafik vil også fremover have en kon-struktiv dialog med DSB om at forbedre det samlede kollektive trafiktilbud medbus og tog i Midtjylland”.DSB oplyser følgende angående Grenaabanen:”DSB planlægger trafikken på Grenaabanen i henhold til kontrakten medTransportministeriet.Der har i dele af myldretiden været kapacitetsproblemer. DSB har i disse tilfæl-de, i videst muligt omfang, sideløbende indsat togbusser på strækningen. DSBer opmærksom på kapacitetsproblemerne og arbejder på at sikre tilstrækkeligkapacitet, så de berørte tog kan opformeres.DSB kan i øvrigt oplyse at DSB flytter afgangstidspunktet for et tog, som heref-ter vil aflaste eftermiddagsmyldretiden efter sommerferieperioden”.Jeg har på denne baggrund noteret mig, at DSB har fokus på at løse problem-stillingen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen