Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juni 20132013-1885
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 561:
Med den seneste trafikaftale vedr. Holstebro motorvejen tilbagestår en 7 kmmotortrafikvejsstrækning fra Herning Nord mod Holstebro. Ministeren bedesoplyse, om ikke den strækningen indebærer de samme risici som omfartsvejenved Brande, der er anlagt som motortrafikvej.Svar:
Med den med aftale af 25. april 2013 besluttede Holstebromotorvej, viltrafikanter i sydgående retning på Holstebromotorvejen opleve, at motorvejenophører og videreføres som en tosporet motortrafikvej.For trafikanter i nordgående retning er dette allerede tilfældet i dag, hvorHerning-motorvejen ophører ved Sundsvej, og bilisterne skal derfor flette ind ién vognbane, inden de fortsætter ad motortrafikvejen mod Holstebro.Den eksisterende motortrafikvej nord om Herning er – til forskel fra Brandeomfartsvej – anlagt med asfaltbelagte nødspor. Ligeledes er vejen udstyret medrumleriller midt på vejen, således at trafikanter, der overhaler eller utilsigtetkommer over i den modsatrettede vognbane, bliver gjort ekstra opmærksommepå, at man forlader sin vognbane.Hidtil har uheldsstatistikken vist, at der sker relativt få uheld på strækningen,som åbnede i 2006.Der er således belæg for at antage, at uheldsbilledet på den aktuellemotortrafikvejsstrækning – også efter åbningen af Holstebro-motorvejen – vilblive gunstigere end på den hidtidige omfartsvej ved Brande, som jf. minbesvarelse af TRU alm.del. spr. 560 er under udbygning til motorvej.Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen