Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1263023_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juni 20132013-1885
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 560:

Omfartsvejen ved Brande er forberedt til motorvej med lange bløde sving, dergiver dårlige oversigtsforhold og ministeren bedes i den forbindelse oplyse,hvilken indflydelse denne vejtype har på færdselssikkerheden.

Svar:

Med Aftale om bedre veje af 2. december 2009 besluttede partierne iforligskredsen bag En grøn transportpolitik (Socialdemokraterne, SocialistiskFolkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det KonservativeFolkeparti) at udbygge Brande omfartsvej til en 4-sporet motorvej på den ca.syv km lange strækning øst om Brande.Ifølge Status for anlægsprojekter på Transportministeriets område, 2. halvår2012, forløber projektet planmæssigt og forventes åbnet i 2014. Der vil såledesvære 4-sporet motorvej på strækningen i 2014.For så vidt angår de færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser kan jeg oplyse,at motorveje i relation til personskadeulykker er den sikreste af alle vejtyper.Det gælder i forhold til eksempelvis mødeuheld, idet risikoen for disseelimineres med et autoværn i midterrabatten.Endvidere skal jeg oplyse, at omfartsveje i sagens natur vil være præget afkurver, som vil influere mere eller mindre på oversigtsforholdene. Skaloversigtsforholdene tilgodeses mest muligt, må vejanlægget forlænges.Vejdirektoratet oplyser, at der ved Brande blev undersøgt et alternativt forslagtil linjeføring, hvor omfartsvejen skulle forlænges over Skjern Å. Forlængelsenville betyde en væsentlig forøgelse af anlægsudgifterne og linjeføringen blevfravalgt politisk med aftalen af 2. december 2009.
MedvenlighilsenHenrik Dam Kristensen