Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1262775_0001.png
1262775_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. juni 20132013-1884
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 557:

Hvad kan ministeren oplyse om færgetakster i Norge og Sverige?

Svar:

På baggrund af oplysninger fra bl.a. Trafikverket og Färjerederiet (Sverige) ogStatens Vegvesen (Norge), samt på baggrund af Transportministeriets alminde-lige kendskab til færgetrafik i nabolandene, kan jeg oplyse følgende:Vedr. færgetakster i Sverige:Færgebetjeningen mellem Gotland og det svenske fastland udføres via Tra-fikverkets udbud. Billetstruktur og takstlofter fastsættes via politiske aftalerforud for gennemførelsen af udbud. Den nugældende kontrakt (”nettokon-trakt”) er indgået med Destination Gotland AB, og medførte en statslig betalingpå ca. 420 mio. svenske kroner i 2012.Trafikverkets ”Färjerederiet” trafikerer 38 statslige færgeforbindelser, hvoraflidt over halvdelen er færgeforbindelser til øer, der ikke har andre trafikforbin-delser til fastlandet. De øvrige er genvejsforbindelser. Langt de fleste af færge-forbindelserne er i beskyttede farvande og over søer, og det er kun få af ruterne,der har en distance på over en sømil. De fleste af ruterne trafikeres med pram-lignende færger, ofte kabeltrukne og uden passagerfaciliteter – passagerernebliver siddende i deres biler eller opholder sig under overfarten på det åbnebildæk.De statslige forbindelser, der trafikeres af Färjerederiet, betragtes som dele afdet svenske vejnet. De rejsende betaler ikke for at anvende disse overfarter.Färjerederiet trafikerer desuden to ikke-statslige forbindelser, hvor der opkræ-ves brugerbetaling.
Færgetrafikken på forbindelser, hvor der ikke medtages biler, varetages af am-terne (länene). Det gælder f.eks. trafikken til Ven i Øresund. På disse forbindel-ser er der brugerbetaling.Vedr. færgetakster i Norge:Statens Vegvesen driver 18 færgeforbindelser på udbudte kontrakter med pri-vate operatører. Det er kun én af disse forbindelser, der er en ø-forbindelse.Resten er genvejsruter, der forbinder rigsvejene. Brugerne af færgeforbindel-serne betaler efter et zonetakstsystem, der er fastlagt ved et ”Riksregulativ”.De øvrige ca. 100 færgeforbindelser i Norge er ø-ruter eller ruter, der forbinderlokale veje eller amtsveje (fylkesveje). På de fleste ikke-statslige ruter følges deførnævnte zonetakstsystem.For en almindelig bil er den mindste takst jf. ”Riksregulativet” pt. 52 norskekroner. Eksempelvis er prisen for medtagelse af en almindelig bil inkl. fører påruten Lote-Anda i Sogn og Fjordane Fylkeskommune, hvor distancen er ca. 2sømil og overfartstiden 10 minutter, pt. 65 norske kroner.På Statens Vegvesens rute tværs over Oslo-fjorden mellem Moss og Hortenopereres der pt. ikke efter takster, der er fastsat via det førnævnte regulativ,men efter priser, der er fastlagt i vilkårene i en udbudt kontrakt.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen