Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. juni 20132013-1883
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 556:
Hvilke oplysninger kan ministeren give om konkurrencesituationen for de virk-somheder, der enten selv driver eller er afhængige af transporterhvervene påmindre danske øer, herunder de fire ikke-brofaste ø-kommuner? Det bedes iden forbindelse oplyst, om der ydes tilskud fra stat eller kommune til transpor-ten og da hvilke?Svar:
Der kan efter min opfattelse være både fordele og ulemper ved at drive virk-somhed på en ikke-brofast ø.Der kan, på den ene side, være begrænsninger ved at drive virksomhed på enikke-brofast ø, bl.a. fordi man er afhængig af færgens sejltider og kapacitet ogfordi en del af omkostningerne ved at drive en færge i reglen afdækkes via bil-letindtægter, hvorfor en ø-virksomhed kan have omkostninger til transport, derer højere end de omkostninger, som en tilsvarende fastlands-virksomhed vilhave.På den anden side kan der også være bl.a. strukturelle fordele ved at drive virk-somhed på en ikke-brofast ø, som f.eks. andre afsætningsmuligheder, andrekonkurrencevilkår i lokalsamfundet, andre lokaleomkostninger og en andentilgang til arbejdskraft.Der ydes ikke direkte statslige eller kommunale tilskud til afhjælpning af deeventuelle meromkostninger til færgetransport, som transportvirksomhedereller virksomheder, der er afhængige af færgetransport, måtte have.Der ydes dog tilskud fra stat og kommuner til færgedrift. Størrelsen af dissetilskud er nærmere beskrevet i mit svar på spørgsmål nr. 554 og 555, TRU, alm.del.
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen