Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1262778_0001.png
1262778_0002.png
1262778_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. juni 20132013-1907
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 554:

Ministeren bedes så vidt muligt oplyse, hvor stor en andel af de samlede drifts-udgifter til færgedriften, der finansieres henholdsvis ved statslige tilskud og vedbrugerbetaling.

Svar:

Transportministeriet har kontrakt med Danske Færger A/S om følgende færge-forbindelser:Den samfundsbegrundede færgebetjening af BornholmTrafikeringen af overfarten Bøjden-FynshavTrafikeringen af overfarten Samsø-Kalundborg.
Desuden har Sund & Bælt kontrakt med Danske Færger A/S om trafikeringenaf overfarten Spodsbjerg-Tårs.Danske Færger A/S har ikke ønsket at oplyse, hvor stor en andel af de samlededriftsudgifter til færgedriften på rederiets færgeforbindelser, der finansieresved brugerbetaling.Transportministeriets departement vurderer imidlertid, at det statslige tilskudfor de færgeforbindelser, der trafikeres efter departementets udbud, dækker istørrelsesordenen � - 1/3 af de samlede driftsomkostninger. Resten af om-kostningerne, samt et provenu for operatøren, dækkes via trafikindtægter ogsalg af varer om bord.Kontraktbetalingen til de fire ovennævnte færgeforbindelser udgjorde i 2012følgende beløb:Færgebetjeningen af Bornholm201,9 mio. kr.
Bøjden-FynshavSamsø-KalundborgSpodsbjerg-Tårs
7,4 mio. kr.Side 2/3
9,1 mio. kr.26,5 mio. kr.
Øvrige danske indenrigs færgeforbindelser, hvor der indgår statstilskud til fi-nansiering af driften, drives i kommunalt regi.Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:”De kommunale indtægter og udgifter vedrørende færgedrift skal efter reglerne ibudget- og regnskabssystem for kommuner bogføres på funktion 2.32.33Færge-drift[jf. kontoplanen i budget- og regnskabssystem for kommuner (Transportmini-steriets tilføjelse)].
I alt 26 kommuner driver færgefart som følge af, at kommunen er en ø-kommune, at kommunen har en eller flere mindre øer, eller at kommunen haren genvejsfærge i helårsdrift.En opgørelse på baggrund af de kommunale regnskabstal fra Danmarks Stati-stik viser, at kommunerne har registreret driftsudgifter vedr. færgedrift for i alt331,6 mio. kr. i 2012. Kommunerne har i samme år registreret driftsindtægter,herunder billetindtægter (”brugerbetaling”), for i alt 155,2 mio. kr. De kommu-nale nettodriftsudgifter udgør dermed i alt 176,4 mio. kr. i 2012.Det bemærkes, at der til kommuner med genvejsfærger i 2012 blev ydet et årligttilskud på 2,1 mio. kr. fra statens side (FL§10.21.24). Tilskuddet indgår i drifts-indtægterne for kommunerne.Det bemærkes ligeledes, at Transportministeriets ø-kortordning vedr. gratistransport for beboere på småøerne udgjorde 8,4 mio. kr. i 2012 (FL§28.53.01).Dette tilskud indgår også som en del af kommunernes driftsindtægter.Økonomi- og Indenrigsministeriet yder herudover to generelle tilskud til ø-kommunerne Ærø, Læsø og Samsø, og til kommuner med mindre øer i medføraf §§20-21 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud.Ø-kommunerne Ærø, Læsø og Samsø modtager årligt et tilskud begrundet idisse kommuners særlige ø-udgifter, herunder færgedriften. I 2012 udgjordedette tilskud i alt 76,4 mio. kr.Kommuner med mindre øer ydes ligeledes et ø-tilskud, og i 2012 var det sam-lede tilskud på 88,4 mio. kr. Heraf var 53,4 mio. kr. beregnet som driftsstøttetil færgeruterne og 22,6 mio. kr. var beregnet som investeringsstøtte til dekommunale færger. Det resterende tilskud på 12,4 mio. kr. blev ydet som sær-tilskud til 6 kommuner.
Det bemærkes, at begge tilskud ydes som generelle tilskud, og de indgår der-med ikke i driftsindtægterne vedr. færgedriften, således som disse fremtræder idet kommunale budget- og regnskabssystem.Det skal for en ordens skyld bemærkes, at kommunernes nettodriftsudgifter tilhavne ikke inkluderes i opgørelserne, hvilket dog heller ikke vil være muligt, danettodriftsudgifter vedrørende havne til f.eks. småøerne ikke kan adskilles fraøvrige indtægter og udgifter til fiskerihavne og arbejdshavne samt tilskud tilhavne.”
Side 3/3
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen