Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1257004_0001.png
1257004_0002.png
1257004_0003.png
1257004_0004.png
1257004_0005.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. juni 20132013 - 1487
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 547:Ministeren bedes redegøre for sine indstillinger til rådsmødet (transport, tele-kommunikation og energi) den 10. juni 2013 for så vidt angår transportdelen.Svar:Hermed fremsendes skriftlig redegørelse for indstillingerne til rådsmødet forEU’s transportministre, der finder sted den 10. juni 2013. Nedenstående sagervil blive forelagt Europaudvalget den 7. juni 2013. Der er 7 sager på dagsorde-nen, hvoraf én er til forhandlingsoplæg og tre er til tidligt forhandlingsoplæg,da de ikke skal behandles på det forestående rådsmøde. De resterende tre sagerforelægges til orientering.Forslag til forordning om Connecting Europe FacilitetenFørste sag er forslag til forordning om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten som er sat på rådets dagsorden til en fremskridtsrapport. Forslagetblev forelagt til forhandlingsoplæg i marts 2012.Via Connecting Europe-faciliteten kan der ydes finansiel støtte til projekter, derudfylder hullerne i den europæiske infrastruktur inden for områderne trans-port, energi samt informations- og kommunikationsteknologi.Forslaget fastlægger kriterierne for, hvilke projekttyper der kan opnå EU-støtte. Rådet opnåede delvis generel indstilling i juni 2012 under det danskeEU-formandskab. Under det irske formandskab er forhandlingerne i Rådetfortsat, ligesom der parallelt hermed er ført forhandlinger med Europa-Parlamentet.Der kan ikke indgås en endelig aftale om Connecting Europe Facility, før for-handlingerne om EU-budgettet for 2014-2020 (de såkaldt flerårige finansiellerammer) er afsluttede.
Forslag til direktiv om interoperabilitet i jernbanesystemet i DenEuropæiske UnionNæste sag drejer sig om interoperabilitetsdirektivet der forelægges Europaud-valget til forhandlingsoplæg. Forslaget er en del af 4. jernbanepakke som blevforelagt Europaudvalget til orientering den 1. marts 2013.Forslaget indebærer, at godkendelser til ibrugtagning af jernbanekøretøjer ogtogkontrol- og signalsystemer fremover skal foretages af det europæiske jern-baneagentur – ERA.Regeringen støtter overordnet forslaget. Danske erfaringer med rullende mate-riel peger på, at der er fordele forbundet med et gennemskueligt og bredt mar-ked for såvel togmateriel som infrastruktur. Det gælder f.eks. for signalsyste-met ERTMS.Det er vigtigt for regeringen, at grænsefladen mellem agenturets og de nationa-le sikkerhedsmyndigheders kompetencer præciseres væsentlig mere, end det ertilfældet i Kommissionens forslag.Det gælder især i forhold til udstedelse af tilladelser til køretøjer, togkontrol ogsignaler. Endvidere lægger regeringen vægt på, at nye opgaver på EU-niveauetkan løftes effektivt. Regeringen er særligt opmærksom på, at forslaget om yder-ligere bemyndigelse af ERA ikke skaber nye barrierer og bureaukrati.Medlemslandene bakker generelt op om de overordnede mål i forslagene, menmange deler de danske bekymringer. Der er i forbindelse med forhandlingernesket ændringer vedrørende metoden for gennemførelse af tekniske forskrifter,således at det nu er ændret fra delegerede retsakter til implementerende rets-akter, hvilket man fra regeringens side støtter. Endvidere er forslaget om atoprette et selvstændigt tilgængelighedsregister frafaldet.Forslag til forordning om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjerNæste sag er forslag til forordning om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer,der er en del af Kommissionens køretøjssikkerhedspakke. Forslaget er sat påRådets dagsorden til generel indstilling. Sagen blev forelagt Europaudvalget tilforhandlingsoplæg i oktober 2012 og forelægges i dag til orientering.Formålet med forslaget er at forbedre færdselssikkerheden og beskytte miljøet.Lastbiler, busser og påhængskøretøjer – alle erhvervskøretøjer – skal ifølge denuværende fælles EU-minimumsstandarder undersøges ved uventede syn vedvejsiden for at kontrollere deres stand mellem de periodiske syn af hensyn tiltrafiksikkerhed og miljø.
Side 2/5
Kommissionen foreslår blandt andet, at der skal kontrolleres mindst 5 % af detsamlede antal registrerede tunge erhvervskøretøjer per kalenderår ved vejsi-den, at varebiler og små påhængskøretøjer skal omfattes af forordningen, og atder skal anvendes mobile synsenheder eller synsvirksomheder i nærheden.Det ser nu ud til, at niveauet for antal vejsidesyn ikke stiger i forhold til niveau-et i dag, hvilket man fra regeringens side er tilfreds med, da det ville væreuhensigtsmæssigt dyrt uden at give øget sikkerhed.Forslag til forordning om indberetning af episoder inden for civilluftfartNæste sag er forordningsforslaget om indberetning af begivenheder inden forden civile luftfart i Europa. Sagen er sat på Rådets dagsorden til generel ind-stilling, og forelægges til orientering for Europaudvalget.Det overordnede formål med forslaget er at reducere antallet af flyulykker.Kommissionen vil forbedre indberetningen af såkaldte ”begivenheder” indenfor den civile luftfart i Europa. Begrebet omfatter enhver begivenhed, som vilkunne få betydning for luftfartssikkerheden. Da luftfartssikkerheden i Dan-mark allerede er meget høj, vurderes det, at forslaget hovedsageligt vil bidragetil en harmonisering af området på europæisk plan.Fra regeringens side er man generelt positivt indstillet over for forslaget. Storedele af forordningens tiltag, især de obligatoriske indberetninger, er på nuvæ-rende tidspunkt gældende dansk ret. Reglerne vil dog medføre en mindre udvi-delse af de indberetningspligtige luftfartøjer. I Danmark er der straffrihed forde typer begivenheder, der er omfattet af indberetningspligten i den danskeregulering på området.Regeringen er derfor tilfreds med, at forslaget nu ser ud til at lande således, atder overlades fleksibilitet til EU’s medlemslande i forhold til, at det skal værevalgfrit om de vil straffe eller ej, og dermed kan den danske ordning med straf-frihed opretholdes.Udover de fire sager ovenstående sager på dagsordenen for rådsmødet d. 10.juni 2013 skal der forelægges Europaudvalget tre sager til tidligt forhandlings-oplæg.Forslag til forordning om passagerrettigheder for luftfartenFørste sag er forslag til forordning om passagerrettigheder for luftfarten. For-slaget forelægges Europaudvalget til tidligt forhandlingsoplæg.Forslaget har til formål at forbedre håndhævelsen af flypassagerernes rettighe-der ved at præcisere en række centrale principper der har givet anledning til
Side 3/5
mange tvister mellem flyselskaber og passager. Samtidig sigter forslaget ogsåmod, at der skal tages bedre hensyn til luftfartsselskabernes finansielle kapaci-tet. Regeringen finder, at forslaget balancerer disse hensyn fint.Regeringen noterer sig, at erfaringerne fra askeskyen i 2010 er taget med i for-slaget. Som reglerne er i dag, skal luftfartsselskaberne betale for hotelindkvar-tering af passagererne på ubestemt tid. Forslaget begrænser det til 3 dage, ogdermed sikres balancen mellem forbrugerrettigheder og hensyn til luftfartssel-skaberne.Regeringen støtter ligeledes Kommissionens forslag om, at forsinkelsen skalvære på mindst 5 timer, før den udløser kompensation især under hensynsta-gen til den finansielle indvirkning for flytransportsektoren og den generelleøkonomiske afmatning i luftfartsbranchen.Kommissionens forordningsforslag angiver, at ved en ikke opnået tilslutnings-forbindelse, er det det luftfartsselskab, der var årsag til forsinkelsen, der skalyde kompensation for hele rejsen, hvor tilslutningsflyene er en del af en enkeltbefordringskontrakt. Regeringen kan tilslutte sig dette forslag, da det pågæl-dende luftfartsselskab i så fald har forpligtet sig til og er bekendt med den plan-lagte flyforbindelse, samt da luftfartselskaberne stadig har ret til at dele om-kostningerne indbyrdes.Regeringen finder det tilmed ønskeligt, at de nationale håndhævelsesorganerfår mulighed for at træffe afgørelser i klagesager vedrørende eventuel kompen-sation til passagerer ved et luftfartsselskabs forsinkelse eller aflysning. Efter denugældende regler og i det foreliggende forslag kan de nationale håndhævelse-sorganer udelukkende afgive en udtalelse, som klageren selv skal indbringe fordomstolene, hvis luftfartselskabet ikke følger udtalelsen.Regeringen finder det i den forbindelse ligeledes ønskeligt, at de nationalehåndhævelsesorganer kan træffe passende foranstaltninger over for luftfarts-selskaber, som ikke følger håndhævelsesorganets afgørelser, herunder at ind-bringe luftfartsselskabet for domstolene samt – ved gentagne tilsidesættelser afhåndhævelsesorganets afgørelser – at fratage luftfartsselskaber landingstilla-delser eller lignende.Forslag til direktiv om vægt og dimensioner for visse vejkøretøjer iFællesskabetNæste sag er forslag til direktiv om vægt og dimensioner for busser og lastbiler.Forslaget forelægges Europaudvalget til et tidligt forhandlingsoplæg.Forslaget vedrører busser og lastbiler samt disses påhængskøretøjer og gør detlovligt for modulvogntog at krydse en landegrænse, hvis nabolandene aftalerdenne mulighed.
Side 4/5
Kommissionen foreslår også, at det skal være muligt, at lastbiler og vogntogbliver lidt længere fortil og bagtil, hvis længdeforøgelsen skyldes aerodynamiskudstyr, der giver bedre energieffektivitet, ligesom det for lastbilerne giver bedreudsyn til bløde trafikanter og en længere deformationszone, der nedsætter ska-derne på modparten i tilfælde af et sammenstød.En lille justering i kravene til længde gør det også muligt at transportere destadigt mere anvendte 45 fods-containere, der typisk ankommer med skib. For-slaget fastlægger endvidere krav om, hvor ofte lastbiler/busser skal kontrolleresfor overlæs, samt overordnede regler for sanktioner i forbindelse med overlæs.Grænseoverskridende kørsel med modulvogntog var jo en vigtig prioritet underdansk formandskab og derfor er regeringen tilfreds med, at Kommissionen nuer kommet med et forslag der tillader modulvogntog at køre på tværs af lande-grænser mellem to lande, såfremt disse lande tillader kørsel med modulvogn-tog. Det er dog, regeringens holdning, at modulvogntog skal kunne passeremere end én landegrænse under sin transport.Forslag til forordning om oprettelse af et Europæisk GNSS-agenturSidste sag jeg forelægger, er forslag til forordning om oprettelse af det Europæ-iske GNSS-agentur. Forslaget forelægges Europaudvalget til tidligt forhand-lingsoplæg.Det europæiske GNSS-agentur forestår driften af EU’s globale navigationssy-stemer baseret på satellit. GNSS står for ’Global Navigation Satellite System’.Agenturet skal efter 2013 forvalte driften af de to europæiske satellitbaseredenavigationssystemer, Egnos og Galileo, og samtidig stå for sikkerhedsgodken-delsen af dem, hvilket medfører risiko for interessekonflikter. Kommissionensforslag skal sikre at agenturets systemer for sikkerheds-godkendelse fortsat eruafhængige af især driftsaktiviteterne.Regeringen finder det væsentligt, at uafhængigheden af sikkerheds-godkendelsesaktiviteter sikres ved en styrket adskillelse af disse og agenturetsøvrige aktiviteter, så der ikke opstår interessekonflikter i agenturet, når agentu-ret får delegeret driften af de to systemer.
Side 5/5
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen