Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1287206_0001.png
1287206_0002.png
1287206_0003.png
1287206_0004.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. oktober 20132013-1824
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anni Mathiesen (V).Spørgsmål nr. 545:Ministeren bedes oversende en oversigt der viser samtlige kontroller og tilsyn,der udføres under ministerens ressort, hvilken myndighed der udførerkontrollen, i hvilken lov kontrollen eller tilsynet er hjemlet, samt hvorvidtlovgrundlaget er forligsbelagt.Svar:1.Transportministeriet har ved besvarelsen af det stillede spørgsmål lagt tilgrund, at spørgsmålet vedrører, i hvilket omfang det inden for ministerietsressortområde er overladt til forvaltningsmyndigheder i henhold tillovgivningen at foretage administrativ kontrol og tilsyn med borgere,virksomheder mv.Det er således lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til indgreb mv.,som sker i forbindelse med opklaring og forfølgning af mulige strafbarelovovertrædelser (indgreb inden for strafferetsplejen), og dermed bl.a. hellerikke (sær)myndigheders adgang efter lovgivningen til at udstede såkaldtebødeforelæg.Det er endvidere lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til det tilsyn,som en overordnet myndighed på ulovbestemt grundlag antages at kunne føremed myndigheder, der står i et almindeligt underordnelsesforhold til denpågældende myndighed, ligesom at det også er lagt til grund, at der heller ikkesigtes til det tilsyn, som et ministerium antages at kunne føre i form af etsåkaldt almindeligt sektortilsyn inden for dets ressortområde.2.Transportministeriet er ikke i besiddelse af en oversigt over delovbestemmelser inden for ministeriets ressortområde, som giverforvaltningsmyndigheder adgang til at foretage kontrol eller tilsyn i forhold tilborgere, virksomheder mv.Transportministeriet har imidlertid foretaget en gennemgang af lovgivningeninden for ministeriets område – og ministeriet kan på baggrund heraf oplyse
følgende, idet det bemærkes, at det ikke kan udelukkes, at oversigten ikke erudtømmende:2.1.Jernbaneloven: Det følger af § 21 i, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1249 af11. november 2010 om jernbane som senest ændret ved lov nr. 613 af 18. juni2012, at Trafikstyrelsen fører tilsyn på jernbaneområdet vedrørendeinteroperabilitet, sikkerhed, beredskab og jernbanesikring. Tilsynsopgaverneomfatter bl.a. systemtilsyn og inspektioner med jernbanevirksomheder og–infrastrukturforvaltere.Det følger endvidere af jernbanelovens § 24 a og § 24 b, at Jernbanenævnetovervåger markedet for jernbanetransportydelser og fører tilsyn medpassagerrettighedsforordningen på jernbaneområdet.Reglerne i jernbaneloven er ikke forligsbelagte.2.2.Luftfartsloven: Det følger af § 150 e, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 959 af12. september 2011 om luftfart, som senest ændret ved lov nr. 655 af 12. juni2013, at transportministeren fører tilsyn med overholdelse af bestemmelserneindenfor luftfartsområdet (civil luftfart). Transportministerens beføjelser påområdet varetages af Trafikstyrelsen, jf. bekendtgørelse nr. 893 af 29. august2012 om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse afvisse af Trafikstyrelsens forskrifter. Opgaverne omfatter tilsyn med flyvepladserog luftfartstjenester, uddannelsesvirksomheder, luftfartsselskaber samtsecurity/farligt gods.Reglerne på luftfartsområdet er ikke forligsbelagte.2.3.Lov om godkendelse og syn af køretøjer: Det følger af § 10 ilovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012 om godkendelse og syn afkøretøjer, at Trafikstyrelsen fører tilsyn med syns- og omsynsvirksomhederne,herunder om tilladelsesindehavere overholder vilkårene i tilladelserne.Reglerne vedr. godkendelse og syn af køretøjer er ikke forligsbelagte.2.4.Lov om energimærkning af energirelaterede produkter: Det følger af § 18 ilov nr. 455 af 18. maj 2011, at transportministeren eller den, som ministerenbemyndiger hertil, fører tilsyn med energimærkning af køretøjer.Transportministerens beføjelser på området varetages af Trafikstyrelsen, jf.bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsens opgaver ogbeføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter.Reglerne er ikke forligsbelagte.2.5.Lov om godskørsel: Det følger af bekendtgørelse nr. 893 af 29. august2012 om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse afvisse af Trafikstyrelsens forskrifter, at Trafikstyrelsen efter lov om godskørsel,
Side 2/4
jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, udsteder tilladelser tilgodskørsel samt udfører tilsyn i forbindelse hermed. Opgaverne omfatternavnlig tilsyn med godkendte vognmandsvirksomheder samt deltagelse ivejkantskontroller (sammen med rigspolitiet).Reglerne i godskørselsloven er ikke forligsbelagte.2.6.Buskørselsloven: Det følger af bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visseaf Trafikstyrelsens forskrifter, at Trafikstyrelsen efter lov om buskørsel, jf.lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, udsteder tilladelser tilbuskørsel samt udfører tilsyn i forbindelse hermed. Opgaverne omfatternavnlig tilsyn med godkendte vognmandsvirksomheder samt deltagelse ivejkantskontroller (sammen med rigspolitiet).Reglerne i buskørselsloven er ikke forligsbelagte.2.7.Postloven: Det følger af § 22 og §§ 25-26 i postloven, lov nr. 1536 af 21.december 2010, at transportministeren fører tilsyn med postvirksomheder.Transportministerens beføjelser efter postloven udøves af Trafikstyrelsen, jf.bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsens opgaver ogbeføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter.Reglerne i postloven er ikke forligsbelagte.2.8.Havneloven: I medfør af §§ 1 a, 14 a, 17 a og 18 i lov om havne, jf.lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012, er bekendtgørelse nr. 414 af 12. maj2012 om sikring af havnefaciliteter, udstedt. Det følger af § 33, stk. 1, ibekendtgørelsen, at Kystdirektoratet regelmæssigt foretager inspektioner afhavnefaciliteters sikring og sikringens gennemførelse. Det følger endvidere af §33, stk. 3, i bekendtgørelsen, at Kystdirektoratet, når EU-kommissionen ihenhold til EP/R-forordning (EF) 725/2004 af 31. marts 2004, om bedresikring af skibe og havnefaciliteter, beslutter at foretage inspektioner, deltagerheri.I medfør af § 23, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 896 af 9. juli 2010 om sikring afhavne, som er udstedt efter samme bestemmelser i havneloven som nævntovenfor, foretager Kystdirektoratet regelmæssigt inspektioner afhavnesikringen og dens gennemførelse. Det følger endvidere afbekendtgørelsens § 23, stk. 3, at Kystdirektoratet, når EU-kommissionengennemfører tilsyn i henhold til direktiv 2005/65/EF af 26. oktober 2005 ombedre havnesikring, deltager heri.De nævnte regler om havnesikringer ikke forligsbelagte.
Side 3/4
2.9.Naturbeskyttelsesloven: Vejdirektoratet fører, jf. naturbeskyttelseslovens§ 21, jf. § 73, tilsyn med forbud mod anbringelse af skilte, reklamer m.v. i detåbne land langs hovedlandevejene.De nævnte regler i naturbeskyttelsesloven er ikke forligsbelagte.2.10.Vejloven: Vejdirektoratet er registeransvarlig myndighed for DanskKørselsafgiftssystem Register, jf. vejlovens § 109, jf. bekendtgørelse nr. 725 af3. juli 2008 om interoperabilitet mellem bompengesystemer i Fællesskabet,som ændret ved bekendtgørelse nr. 1216 af 26. oktober 2010. Efter dennebekendtgørelse skal der føres registrering, kontrol og tilsyn med EETS-udbydere.De nævnte regler er ikke forligsbelagte.2.11.Tunneldirektivet: Bekendtgørelse nr. 726 af 3. juli 2008 omminimumssikkerhedskrav for tunneler i det transeuropæiske vejnet, somændret ved bekendtgørelse nr. 142 af 20. februar 2012, implementererTunneldirektivets (EP/Rdir 2004/54) bestemmelser i dansk ret.Bekendtgørelsens bestemmelser, der administreres af Vejdirektoratet, finderdirekte anvendelse på 3 tunneler i Danmark, Limfjordstunnelen, Tårnby-tunnelen og Drogden-tunnelen (Øresundstunnelen), og betyder, at der skalføres dokumentation for sikkerhedsniveauet i de danske tunneler underlagtdirektivet i et samlet sikkerhedsdokument, der opdateres løbende. Denkommende Femern-tunnel vil ligeledes være omfattet af bekendtgørelsen.De nævnte regler er ikke forligsbelagte.
Side 4/4
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr