Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1263974_0001.png
1263974_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. juni 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål540(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jørn Dohrmann (DF).

Spørgsmål nr. 540:

I forlængelse af besvarelsen af S 1738 bedes ministeren redegøre for, om hanikke finder, at det er et praktisk problem, især for landmænd, som færdes påtværs af kommunegrænserne, at der er så stor forskel på, om kommunerne vilgive dispensation til højere akseltryk til gyllekørsel eller ej, og vil ministeren iså fald tage initiativ til at sikre mere ensartede forhold på dette område?

Svar:

Indledningsvis skal jeg henlede opmærksomheden på, at der allerede erensrettede regler for totalvægte og akseltryk i Trafikstyrelsensdimensionsbekendtgørelse. Køretøjer, der opfylder disse vægt- ogakseltryksgrænser, kan umiddelbart anvendes.De gyllekøretøjer, der er givet dispensation til på statsvejnettet, vil ikkemedføre en forøgelse af nedbrydningen for veldimensionerede veje. For så vidtangår statsvejnettet har Vejdirektoratet derfor accepteret, at der dispenseres tilgyllekørsel på nærmere fastsatte vilkår.Da ikke alle kommunale veje har samme standard som statsvejnettet, kan detefter omstændighederne medføre forøgelse af nedbrydningen af vejene ogdermed forøgede vedligeholdelsesomkostninger for kommunen. Derfor er det idag i dispensationen indsat som et vilkår, at den kommune, på hvis vejnetgyllekørslen skal ske, forudgående skal have accepteret kørslen.Jeg har ikke i sinde at pålægge kommunerne øgede udgifter tilvejvedligeholdelse. Som nævnt i besvarelsen af S 1738, har jeg stor forståelsefor branchens behov for gode rammevilkår, og jeg har påpeget, at det i sidsteende er en kommunal vurdering, om kørslen kan afvikles hensigtsmæssigt i dekonkrete tilfælde.Trafikstyrelsen har i dispensation af 18. marts 2011 til gyllekøretøjer medlavtryksdæk påpeget, at dispensationen gælder, indtil der er udstedt nye regler
om akseltryk for lavtryksdæk. Det kan skabe en usikkerhed for brugerne og ikommunerne omkring hvilket regelgrundlag, der er gældende på længere sigt.Jeg vil gerne fjerne denne usikkerhed ved at bede Trafikstyrelsen udarbejde etforslag til ændring af færdselsloven således, at jeg generelt kan bemyndigekommunerne til at tillade kørsel, som beskrevet i den nuværende dispensation,når den pågældende kommune finder belastningen af kommunens vejnet medgyllekøretøjer acceptabel.Medvenlighilsen
Side 2/2
Henrik Dam Kristensen