Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1262764_0001.png
1262764_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. juni 20132013-1786
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål 530(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 530:

Finder ministeren det muligt at minimere de høje omkostninger til projekte-ring og projektledelse i forbindelse med sikring af jernbaneoverkørsler med nyebomanlæg, herunder ved øget anvendelse af standardanlæg?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”I forbindelse med udrulningen af Banedanmarks Signalprogram vil alle eksi-sterende overkørselsanlæg på de trafikerede strækninger blive udskiftet mednye anlæg.For at minimere omkostningerne til nye overkørselsanlæg, der skal udføresinden Signalprogrammets udrulning, har Banedanmark besluttet, at de nød-vendige nyanlæg og ombygninger så vidt muligt gennemføres ”på samlebånd”,for at minimere omkostningerne. Anlæggene udføres som traditionelle relæ-overkørselsanlæg, hvilket har givet mulighed for anvendelse af brugte kompo-nenter (relæer) til disse ombygninger og nyanlæg med kort levetid. Vurderin-gen, der har vist sig at holde stik, var at der kunne findes brugbare brugte relæ-er til ca. halvdelen af behovet. Nu er lagrene imidlertid ved at være tømte, hvor-for det skal overvejes, hvilke anlæg der skal etableres fremover.Banedanmark er i færd med at undersøge, om Signalprogrammets leverandørerkan levere overkørselsanlæg, som opfylder både det nuværende sikkerhedsreg-lement (SR75) og det nye ERTMS.Det er Banedanmarks vurdering, at der vil være en prisreduktion på ca. 20 %for et overkørselsanlæg til ERTMS, når først udviklings- og godkendelsesudgif-terne er betalt. Prisen er dog afhængig af en vis volumen i ordrestørrelsen.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen