Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1258309_0001.png
1258309_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. juni 20132013-1748
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Hans Christian Schmidt (V).Spørgsmål nr. 523:Ministeren bedes i forlængelse af samrådet i Transportudvalget vedrørendeTogfonden DK afholdt 15. maj 2013 redegøre for, hvordan de ca. 21 mia. kr. tilen timemodel mellem Odense og Aarhus, der er beskrevet i publikationen”Forbindelser mellem Vest- og Østdanmark. Screening af linjeføringer fortimemodellen og banebetjening af Østjylland” s. 16, pludselig med offentliggø-relsen af Togfonden DK er reduceret til 13, 9 mia. kr.Svar:Som tidligere præciseret i mine besvarelser af spørgsmål 407-410 (TRU alm.del) byggede anlægsoverslaget i Trafikstyrelsens screening fra 2011, som spør-geren henviser til, på foreløbige overslag.Trafikstyrelsen har arbejdet videre med disse beregninger under inddragelse afekstern konsulentbistand. Herefter har Trafikstyrelsen kunnet give et merepræcist anlægsoverslag, som er lagt til grund ved regeringens præsentation afanlægselementerne i Togfonden DK. En sammenligning på delelementerne iTogfonden DK og Trafikstyrelsens screening fremgår af nedenstående tabel.Investering, mia. kr.Ny bane over VestfynBro over Vejle FjordNy bane Hovedgård-AarhusØvrige hastighedsopgraderinger Fredericia-Aarhus*Shunt vest om HorsensI alt-13,9Ca. 218-21Togfonden DK5,44,03,41,1Screeningen7-84-54-5Ca. 1
*Der er for Togfonden DK lagt opgradering af strækningerne Pjedsted-Vejle Fjord Syd, VejleFjord Nord-Horsens Syd og Horsens Nord-Hovedgård til grund ved anlægsoverslaget.
Det bemærkes, at den i screeningen omtalte shunt vest om Horsens ikke indgåri beregningsgrundlaget for ny-anlæggene i Togfonden DK, idet denne ikke er enforudsætning for at opnå en rejsetid mellem Odense-Aarhus på en time og der-for er fravalgt.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen