Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1259905_0001.png
1259905_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. juni 20132013-1713
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 520:

Vil ministeren i forlængelse af samrådet i Transportudvalget vedrørende Tog-fonden DK afholdt den 15. maj 2013 fremsende en oversigt over sammenlignin-ger vedrørende økonomi pr. minut mellem timemodellen og udvalgte motor-vejsprojekter, idet der henvises til ministerens sammenligning mellem eksem-pelvis motorvejsprojektet ved Holstebro og timemodellen.

Svar:

Nedenstående tabel angiver en række udgiftseksempler for tidsbesparelser påvej og bane. Det fremgår af tabellen, at staten betaler mere pr. sparet time vedat anlægge Silkeborgmotorvejen, Holstebromotorvejen og Brande omfartsvej iforhold til de aktuelle elementer i Timemodellen.

2013-priser

Pris

(Mia. kr.)

3,96,40,514,8

Samlet

tidsbesparelse

(timer/år)

1.015.0001.410.000123.0005.300.000

Kr. pr.

sparet

time

77917655
HolstebromotorvejenSilkeborgmotorvejenBrande omfartsvejElementer af Timemodel
Den samlede tidsbesparelse er beregnet ud fra tidsbesparelsen ganget medantallet af passagerer/bilister i åbningsåret, og tager således højde for forskellei trafikunderlaget. Beregningerne er baseret på en afskrivning af anlægget over50 år. De elementer af timemodellen, der indgår i disse beregninger, er etable-ring af ny bane over Vestfyn, bro over Vejle Fjord, ny bane mellem Hovedgaardog Aarhus og øvrige hastighedsopgraderinger mellem Fredericia og Aarhus ogAarhus og Hobro.Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen
Side 2/2