Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1251960_0001.png
1251960_0002.png
1251960_0003.png
1251960_0004.png
1251960_0005.png
1251960_0006.png
1251960_0007.png
1251960_0008.png
1251960_0009.png
1251960_0010.png
1251960_0011.png
Side 1
Samrådsspørgsmål AA:Vil ministeren redegørefor sammenhængen mellem regeringens udspil”Togfonden.dk” og de igangværende strategiskeanalyser om de fremtidige trafikale investeringer,herunder en mulig fast forbindelse over Kattegat?Svar
I marts i år kom regeringen med sitforslag til, hvordan man kan få realiseretet mål, som jeg vist godt kan sige er deltaf et bredt flertal i Folketinget: At fåelektrificeret større dele af det danskejernbanenet og få realiseret planerne omen ”Timemodel”, som har været på dentransportpolitiske dagsorden siden 2008.Allerede i V-K-regeringensregeringspublikation ”Bæredygtigtransport – bedre infrastruktur” fra 2008var Timemodellen et element. Det
Side 2
fremgår, at man bl.a. ønskede at styrkeden kollektive trafik i Østjylland ognedsætte rejsetiden mellem Københavnog Aalborg.Disse målsætninger bar den daværenderegering med over i aftalen om ”En grøntransportpolitik” fra januar 2009, som defleste partier i Folketinget er en del af.Med Togfonden DK har regeringen nuanvist fuld statslig finansiering på 8,7mia. kr. til elektrificering af denresterende del af hovedbanenettet og på18,8 mia. kr. gennemførelse afTimemodellen.Samlet set afsætter regeringen 27,5 mia.kr. til elektrificering af strækningerneFredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborgogtil
Side 3
hastighedsopgraderinger og nyebaneanlæg over Vestfyn og i Østjylland.Der er tale om nye penge uden forinfrastrukturfonden. Elektrificeringen ogTimemodellen kan således finansieres,uden at der tages midler fra de projekter,som gennemføres inden for aftalen om”En Grøn Transportpolitik”. Principielttages der jo så heller ikke penge fra enKattegatforbindelse, som jo i øvrigt ertænkt brugerfinansieret.Kattegatforbindelsen er dog et megetdyrt projekt til måske 100 – 140 mia. kr.afhængig af linjeføringen. Sammenlignetmed det må jeg nok sige, at timemodellentil 18-19 mia. kr., som oven i købet erfinansieret, er et relativt set mindreprojekt, som kan være til gavn for rigtig,rigtig mange passagerer.
Side 4
Lad mig uddybe dette:Kattegatforbindelsen giver nogle megethurtige rejsetider på ned til 1 time forrejsende mellem Aarhus og København.Geografisk set vil de positive effekter afKattegatforbindelsen omfatte Jyllandnord for en linje mellem Horsens ogVejle. Projektet vil således være en fordelfor Midt- og Nordjylland men ikkeindeholde ret mange positive effekter forden sydlige del af Jylland, Østjylland sydfor Horsens, Trekantområdet eller forFyn. Kattegatforbindelsen kommerderfor kun omkring 30 pct. af detogrejsende i landsdelstrafikken til gode.I præsentationen af timemodellen harder været fokuseret meget på rejsetidernei landsdelstrafikken. Men timemodellenindeholder tillige forbedringer foryderligere 7 mio. togpassagerer om året,der rejserregionaltpå hovedbanenettet
Side 5
mellem Aarhus, Trekantområdet,Odense, Sønderjylland og Esbjerg. Det eret geografisk område med flerevækstcentre, hvor virksomhederetablerer sig, og der er derfor et stortpotentiale for udvikling af trafikken.Skal man sige til disse rejsende, at de ergodt nok tjent med togtrafikken som dener i dag? Jeg mener det ikke, og ogsåderfor ønsker regeringen at realiseretimemodellen.Jeg hæfter mig også ved, at en forbedringaf banenettet mellem Aarhus ogTrekantområdet også vil være entiltrængt mulighed for forbedring aftrafikforbindelsen i nord-syd korridorenmellem Jylland og Tyskland.Endelig må man jo også væreopmærksom på, at der er sammenfald
Side 6
mellem Kattegat og timemodellen,nemlig nord for Aarhus.Jeg har vanskeligt ved at forestille mig, atman med de meget store investeringer ien Kattegatforbindelse ikke ville sørge forat rejsetiden mellem Aarhus og Aalborgogså kom ned på en time – som man gørmed Timemodellen.Billedeligt talt kan man sige, attimemodellens positive effekter ”spredersig ud i landet”, for timemodellen har etstort opland. Med direkte tog eller ved atskifte én gang undervejs kan man franæsten alle stationer få en andel irejsetidsgevinsterne mellem Øst- ogVestdanmark samt forbedringerne opgennem Østjylland.Som eksempel sparer man knap en timepå rejsen fra Sønderborg til København,
Side 7
så rejsetiden nedbringes fra 3 timer og 54minutter i dag til 2 timer og 55 minutter ifremtiden.Fra Herning til København reduceresrejsetiden fra 3 timer og 18 minutter tilknap to en halv time. Rejsende fraHjørring til Aarhus kommer sparer 34minutter med timemodellen.Togfonden gør det også muligt atrealisere en fuld elektrificering afhovedbanenettet og af næsten alle øvrigestatslige banestrækninger.Det medfører først og fremmest, at vifremover kan bliver mere uafhængige afdieselmateriel, herunder IC4. Vi kan istedet basere os på indkøb af modernemiljøvenligt elektrisk standardmateriel.DSB udleder i dag omkring 180.000 ton
Side 8
CO2 i forbindelse med dieselmateriel.Med den omfattende elektrificering, derlægges op til, vil næsten hele dette udslipforsvinde.Timemodellen skønnes i sig selv at spareyderligere 70.000 ton CO2 om året. Detskyldes især de bilister, der begynder attage toget på grund af de hurtigererejsetider, hvor toget ofte er hurtigereend bilen.Der er tale om relativt storetidsbesparelser i forhold til udgifterne,som ligger på niveau med eller endog erstørre end, hvad samfundet kan forventeat få ud af nye motorvejsinvesteringer.Ved færdiggørelsen afSilkeborgmotorvejen betaler samfundet istørrelsesordenen 91 kr. pr sparet time,mens alle Timemodellens tidsgevinster i
Side 9
gennemsnit koster omkring 55 kr. prsparet time.Der er altså rigtig mange gode grunde til,at regeringen har fremlagt udspillet omTogfonden nu.Men jeg vil understrege, at det ikke er detsamme som, at regeringen nu harfravalgt en Kattegatløsning. Overhovedetikke.Kattegatprojektet rummer megetspændende perspektiver for udvikling afden danske trafikstruktur. Derfor er detvigtigt, at undersøgelserne omKattegatforbindelsen gennemføres somplanlagt.Hvis og når en Kattegatforbindelsenbliver realiseret, vil investeringerne ibaneforbedringer mellem Odense, Århus
Side 10
og Aalborg ikke være spildt. Der er ikketale om et enten – eller.For det første er timemodellen et megetmindre og mere begrænset projekt enden Kattegatforbindelse. Timemodellenomfatter en række forbedringer, som vikan gå i gang med her og nu, såpassagererne inden for relativt korteretid kan begynde at opleve forbedringer.For det andet er timemodellen ogKattegatforbindelsen ikke projekter, derkan erstatte hinanden, men snarereprojekter, der supplerer hinanden.Kattegatforbindelsen har fokus på øst-vest forbindelsen og pålandsdelstrafikken. Timemodellen harfokus på de nord-sydgående forbindelseri Jylland og på både landsdels- ogregionaltrafikken.
Side 11
I forlængelse heraf vil det strategiskeundersøgelsesarbejde om det langsigtedekapacitetsbehov i trafikforbindelsernemellem Øst- og Vestdanmark selvfølgeligblive fuldført som aftalt uanset forslagetom Togfonden.Samtidigt vil beslutningsgrundlaget forTogfonden selvfølgelig blive opdateret,inden der skal forhandles herom.