Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. juni 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål 513(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål 513:
På nuværende tidspunkt rammes landbrugets maskinbranche hårdt af reglernefor godstransport, hvor der er krav om femdages erhvervstransportkvalifikationsuddannelse, køre-/hviletidsregler, fartskriver mm. Menerministeren, at det er optimalt, at en landbrugsmekaniker, der lejlighedsviskører med maskiner for at reparere disse, også omfattes af disse regler, selvomhan kun transporterer materiel og udstyr for at udøve det egentlige erhverv?Svar:
Jeg kan oplyse, at ifølge EU’s Uddannelsesdirektiv er alle førere af køretøjer,hvortil der kræves kørekort til lastbil (kategori C), som udgangspunkt omfattetaf kravet om kvalifikationsuddannelse, herunder fem dages efteruddannelsehvert femte år. Dette gælder uanset jobfunktion og omfanget afchaufførarbejdet.Der er i direktivet fastsat en række konkrete undtagelser, der alle er baseret påkørsel med særlige køretøjer eller et køretøjs særlige anvendelse. En af disseundtagelser vedrører førere af køretøjer, der bruges til transport af materieleller udstyr, som skal anvendes under udøvelsen af chaufførens erhverv,forudsat, at kørslen af køretøjerne ikke er chaufførens hovedaktivitet.Undtagelsen vedrører tilfælde, hvor der ikke foregår egentlig transport af gods.Det materiel eller udstyr, som transporteres, skal føreren selv anvende iforbindelse med en arbejdsopgave ”på farten”, altså væk fra virksomhedensetableringssted/base.Hvis en landbrugsmekaniker i en lastbil udfører kørsel med værktøj og lign. forat reparere en maskine hos en kunde, er den pågældende omfattet afovennævnte undtagelse, og der er således ikke krav omkvalifikationsuddannelse. Hvis landbrugsmekanikeren derimod afhenter enlandbrugsmaskine til reparation på værkstedet, er den vedkommende omfattetaf kravet om kvalifikationsuddannelse.
Side 2/2
I det første tilfælde er landbrugsmekanikeren undtaget fra kravet omkvalifikationsuddannelse, da han benytter lastbilen til transport af materiel ogudstyr, som han skal anvende til en reparation væk fra virksomhedensetableringssted. I det andet tilfælde, hvor en maskine transporteres tilreparation på værkstedet, er det ikke en nødvendighed, at opgaven med kørselaf maskinen til reparation udføres af landbrugsmekanikeren. Kørslen kunneogså udføres af en chauffør, og der er derfor krav om kvalifikationsuddannelse.I tilfælde som disse, hvor en landbrugsmekaniker udfører arbejde, der også kanudføres af en chauffør, finder jeg det rimeligt, at landbrugsmekanikeren erunderlagt de samme regler som chaufføren.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen