Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1252169_0001.png
1252169_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. maj 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål 508(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Damgaard Larsen (V).

Spørgsmål 508:

Er ministeren enig i, at de markedsmæssige konsekvenser af udenlandskelastbilers lovovertrædelser er forskellige, afhængigt af om der er tale om formange kørte cabotageture eller blot om sjusk og fejl i forhold til at udfylde dedokumenter, der dokumenterer kørslerne?

Svar:

En udenlandsk transportvirksomhed kan overtræde cabotagereglerne på fleremåder. Overtrædelsen kan bestå eksempelvis i, at virksomheden udfører flerecabotageture end de tilladte tre ture inden for syv dage, at virksomheden ikkeved standsningen af køretøjet kan forevise den i cabotagereglerne forskrevnedokumentation, eller i, at der i dokumentationen mangler oplysning om navnpå afsender eller lastbilens registreringsnummer. Sidstnævnte type afovertrædelse kan skyldes fejl eller sjusk, men kan også skyldes, at kravene ikkekan opfyldes.Efter de nugældende regler straffes alle disse overtrædelser med en bøde på10.000 kr., hvis der er tale om et enkeltstående tilfælde, eller med en bøde på25.ooo kr., hvis der er tale om gentagne overtrædelser.Cabotageudvalget har i sin rapport, som jeg netop har modtaget, foreslået endifferentiering af bødestørrelserne efter forholdenes grovhed og en forhøjelse afbødestørrelserne for de alvorligste overtrædelser. Eksempelvis foreslåsudførelse af flere cabotageture end de tilladte tre ture inden for syv dagebetragtet som en alvorlig overtrædelse, der udløser en bøde på 35.000 kr.,manglende fragtdokument for den indgående internationale tur eller encabotagetur foreslås betragtet som en alvorlig overtrædelse, der udløser enbøde på 15.000 kr., og manglende oplysning om afsenders navn eller lastbilensregistreringsnummer foreslås betragtet som en mindre alvorlig overtrædelse tilen bøde på 5.000 kr.
Side 2/2
Jeg finder, at dette forslag til bødestørrelser står i bedre forhold til demarkedsmæssige konsekvenser af overtrædelserne end de nuværende. Jegagter derfor i næste folketingssamling at fremlægge et lovforslag om ændring afgodskørselsloven, der vil tage udgangspunkt i cabotageudvalgets konkreteforslag til bødesatser. Transportministeriet vil inddrage Justitsministeriet i dennærmere udformning af ændringerne.Jeg er bekendt med, at Rigspolitiet har oplyst, at de statistiske oplysninger,som Rigspolitiet er i besiddelse af, ikke omfatter oplysninger om, hvor mangeaf disse sager der f.eks. vedrører dokumentationsfejl, eller er sager, hvorantallet af cabotageture overstiger det tilladte. Dette vil ifølge Rigspolitietkræve en ressourcetung, manuel gennemgang af samtlige cabotagesager.Jeg vil drøfte med justitsministeren, om det på nogen måde er muligt atdetaljere statistikken, således at det fremgår, hvilken type overtrædelse der harværet tale om i de rejste sager.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen