Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. maj 20132013-1436
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2013 stillet mig følgende spørgsmål492, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristi-an Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 492
”Hvorledes vurderer ministeren mulighederne for i langt større omfang at gen-anvende opfræset asfalt uden at gå på kompromis med holdbarheden, jævnførde tyske erfaringer fra Hamburg området?”
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst, at de danske vejregler indeholder en øvre grænsefor, hvor stor en andel af genanvendt asfaltmateriale, der må anvendes i envejbelægning. I slidlaget (det øverste lag) og bindelaget (det mellemste lag) ergrænsen op til 30 pct. Der er ikke nogen øvre grænse i forhold til bærelaget (detnederste lag).Årsagen til disse begrænsninger er, at kvaliteten af genanvendt asfalt ofte erlavere end kvaliteten af ny asfalt. Det har særligt betydning på veje med stortrafikbelastning. Brug af genanvendt asfalt kan derfor påvirke vejens holdbar-hed negativt og være omkostningsfuldt for samfundet.Vejdirektoratet oplyser, at direktoratet af denne grund opererer med skærpedekrav til slidlaget på motorveje og ramper i forhold til vejreglerne, og at det vilvære vanskeligt at øge genanvendelsen af fræset asfalt i slid- og bindelaget udensamtidig at gå på kompromis med holdbarheden. Det er op til asfaltentrepre-nøren, om de vil øge mængden af genanvendt asfalt inden for rammerne af defastsatte grænser.Vejdirektoratet oplyser desuden, at direktoratet var på en studietur til Ham-borg, Tyskland den 8.-9. april 2013, sammen med en bred vifte af repræsentan-ter fra vejsektoren. Her så man nærmere på de tyske erfaringer med genan-vendt asfalt.Under besøget blev der forevist flere eksempler på udførte slidlagsbelægningermed højere genanvendelse procent end det tilladte her i Danmark. Belægnin-gerne var 1-2 år gamle.
Vejdirektoratet oplyser, at det er vanskeligt at vurdere den reelle holdbarhedefter så få års udlægning. Samtidig oplyser direktoratet, at det var indtrykketfra belægningernes nuværende udseende, at denne type belægning ikke villekunne opnå den holdbarhed, som der forventes i Danmark.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen