Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. maj 20132013-1436
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2013 stillet mig følgende spørgsmål491 som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KristianPihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 491:
”Vil ministeren oplyse status samt den videre proces for forsøget på rute 13nord for Viborg med ”grøn asfalt” indeholdende genanvendte bildæk fra virk-somheden Genan?”
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:”Siden 2009 har Vejdirektoratet i samarbejde med NCC Roads A/S og Colas Dan-mark A/S testet Genan A/S’ produkt ROAD+. Formålet har været at vurdere pro-duktets effekt på vejbelægningers holdbarhed og støjreducerende egenskaber. For-søgene med ROAD+ er nu afsluttet, og der kan drages følgende konklusioner:----På veje med tung trafikal belastning giver ROAD+ ikke samme holdbarhedsom referencen,På veje med lavere trafikal belastning kan ROAD+ give begrænset forbed-ring af holdbarhed i forhold til almindelig asfalt,ROAD+ har ingen støjreducerende effekt,ROAD+ kan indgå på lige fod med andre tilsætningsstoffer i asfaltudbud.
Vejdirektoratet har offentliggjort en rapport, der dokumenterer forsøgene medROAD+. Vejdirektoratets rapport nr. 432 findes på direktoratets hjemmeside.Genan A/S fremstiller gummipulver fra brugte bildæk, som blandt andet sælges tilasfaltfirmaer under navnet ROAD+. Asfalt laves af sten og bitumen (bindemiddel).ROAD+ kan tilsættes asfalten og udgør herefter mellem 0,5 og 1,0 pct. af den fær-dige asfalt. ROAD+ bliver markedsført som et alternativ til andre typer af tilsæt-ningsstoffer, som kan benyttes til produktion af asfalt.Produktet er rettet mod højt trafikerede veje og veje med særlig tung belastning. Påtungt trafikerede veje anvendes ROAD+ i en høj koncentration og på veje med lave-re trafikal belastning anvendes produktet i en lavere koncentration.
I 2009 testede Vejdirektoratet ROAD+ i samarbejde med NCC Roads A/S på endemonstrationsstrækning ved Søften nær Århus. Formålet var at vurdere produk-tets effekt på belægningers holdbarhed. I 2010 blev der opstillet et større målepro-gram med ROAD+ sammen med asfaltproducenten Colas Danmark A/S. Produktetblev her afprøvet i to koncentrationer og sammenholdt med en relevant reference.Projektet har inkluderet:---Et indledende forsøg på rasteplads Himmerland Øst (på Nordjyske Motor-vej syd for Aalborg),Demonstrationstrækning på Landevej 411 ved St. Binderup (mellem Viborgog Aalborg),Et stort måleprogram med prøver fra de to lokaliteter.
Side 2/2
Baggrunden for projektet var resultater fra forsøg med produktet i Tyskland, somVejdirektoratet ønskede testet i den danske asfaltbranche. Desuden ønskede Vejdi-rektoratet en validering af dokumentationsmateriale sendt fra blandt andet GenanA/S i relation til materialetekniske og akustiske egenskaber samt holdbarhed. Pågrund af projektets tidshorisont blev holdbarhedstest udført ved laboratorieforsøg,da den reelle levetid af asfaltprodukterne, som benyttes som referencer, forventesat være mere end 15-17 år.Projektet er nu afsluttet og slutrapporten indeholder følgende konklusioner:-På veje med tung trafikal belastning giver ROAD+ ikke samme holdbarhed(i forhold til sporkøring, bæreevne, udmattelsesstyrke og kuldepåvirkning)som referencen,På veje med lavere trafikal belastning kan ROAD+ give begrænset forbed-ring af holdbarhed (i forhold til sporkøring, bæreevne, udmattelsesstyrkeog kuldepåvirkning) i forhold til almindelig asfalt,ROAD+ har ingen støjreducerende effekt,Gummi fra brugte dæk kan indgå på lige fod med andre modificeringsmid-ler i asfaltudbud.
-
--
Projektets konklusioner og resultater blev præsenteret den 5. december 2012 påVejforum. Det er nu op til asfaltproducenterne at introducere ROAD+ i deres pro-duktsortiment, når de tilbyder vejbestyrelserne asfaltprodukter.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen