Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1243965_0001.png
1243965_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. maj 20132013-1300
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. april 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 455:

Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang Odder- og Grenåbanen (detfremtidige Århus Letbane) skal immuniseres i forbindelse med elektrificerin-gen Fredericia-Frederikshavn, samt hvorvidt en evt. immunisering af de tostrækninger vil være en tilkøbsydelse for de berørte kommuner samt RegionMidtjylland, jf. svar på TRU alm. del - spm. 416.

Svar:

Immunisering af Odder- og Grenaabanen er relevant i forbindelse med elektri-ficeringen af de to banestrækninger. Elektrificering af Odder- og Grenaabanenvil blive gennemført som led i etableringen af Aarhus Letbane, og er ikke en delaf elektrificeringen af Fredericia-Frederikshavn, som indgår i Togfonden DK,der endnu ikke er politisk vedtaget.Jf. svar på TRU alm. del. – spm. 416 fremgår det af Lov om Aarhus Letbane, atelektrificering er et tilkøb (§10, stk. 3), som skal finansieres af de parter somønsker det.Til finansieringen af et sådant tilkøb fremgår det afAftale om takstnedsættel-ser og investeringer til forbedring af den kollektive trafikaf 12. juni 2012, at”Parterne er enige om at reservere 100 mio. kr. til at dække nettoomkostnin-gerne ved en evt. elektrificering af Grenaabanen, idet parterne hermed vil sikre,at Grenaabanen kan elektrificeres, hvis elektrificeringen ikke fuldt ud kan dæk-kes af lavere driftsomkostninger”.Endvidere fremgår det afAftale om takstnedsættelser og investeringer til for-bedring af den kollektive trafikaf 12. juni 2012, at ”Parterne noterer sig, atelektrificering af Odderbanen forventes håndteret af Region Midtjylland ogAarhus Kommune inden for den nuværende økonomiske ramme af anlægssel-skabet for Aarhus Letbane. En opgørelse af de endelige statslige udgifter vedtilkøb af elektrificering vil kunne ske, når der foreligger endelige anlægspriserfor letbanen, herunder udgifter til en yderligere elektrificering.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen