Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1238711_0001.png
1238711_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. april 20132013-1187
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 445:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at få saten stopper for den massive partikelforurening fra og i de sjællandskeregionaltoge.

Svar:

Der er ingen tvivl om, at der i dag er et kæmpe moderniseringsefterslæb på dendanske jernbane. Årtiers underinvesteringer i mere miljørigtig kollektiv trafikhar betydet, at ME lokomotiverne stadig kører rundt på de danske skinner.Vi kan på nuværende tidspunkt ikke undvære ME lokomotiverne, da de sikrersiddepladser til et stort antal passagerer i den sjællandske regionaltrafik. Mender skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at det er på tide at få gjort opmed de 30 år gamle diesellokomotiver.Derfor har regeringen besluttet at reservere hele 27,5 mia. kr. til et historisk løftaf den danske jernbane. Med Togfonden DK vil regeringen elektrificere allehovedstrækninger i Danmark.Det er også besluttet at ombygge DSB’s 6 eldrevne lokomotiver, så de kantrække nogle de dobbeltdækkervogne, som i dag trækkes af ME lokomotiverne.DSB forventer på nuværende tidspunkt, at de eldrevne lokomotiver kan tages idrift i 2015.På kort sigt gør DSB en hel del for at reducere luftforureningen fra ME-lokomotiverne. DSB har færdiggjort monteringen af et såkaldt ”emissionskit”på ca. 20 ME diesellokomotiver og har nu besluttet også at udstyre deresterende ME lokomotiver med emissionskit. Emissionskittet reducererkvælstofoxider NOx og partikel PM10 udledningen med ca. 30 %.Herudover vil passagererne opleve klare forbedringer i forhold til luftkvalitetenpå perronerne, når Ny Nørreport står færdig i 2014.
DSB undersøger nu, om der er problemer med ultrafine partikler inde idobbeltdækkervognene, og vil i den forbindelse også se på muligheden for at fårenset luften inde i passagervognene. DSB vil samtidig undersøge, omtomgangskørsel kan nedbringes, da den står for 30 procent afpartikeludledningen.Jeg skal endelig påpege, at DSB oplyser til mig, at de målinger, som de harforetaget af luftkvaliteten i tog kørt med ME-lokomotiver, viste resultater, derlå langt under grænseværdierne i arbejdsmiljøreglerne. Jeg har derfor bedtDSB forholde sig til de nye målinger foretaget af Det Økologiske Råd.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen