Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1240573_0001.png
1240573_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. april 20132013-1109
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 433:

Ministeren bedes kommentere de forhold, der gøres opmærksom på ihenvendelsen fra Ryomgård Distriktsråd af 5. november 2012, jf. TRU alm. del- bilag 43.

Svar:

Jeg har med interesse læst henvendelsen fra Ryomgård Distriktsråd af 5.november 2012, hvor Ryomgård Distriktsråd opfordrer Transportudvalget tilsikre halvtimesdrift til/fra Ryomgård i den kommende kontrakt mellemTransportministeriet og DSB.Jeg har forelagt henvendelsen fra Ryomgård Distriktsråd for DSB, der oplyserfølgende:”DSB kan oplyse, at den nuværende betjening er i overensstemmelse medforpligtelserne i trafikkontrakten.DSB kan endvidere oplyse, at det er korrekt, at der i den nuværende køreplanholder et bemandet tog i 30 minutter [i Hornslet] i dagtimerne mandag tillørdag. Toget holder fra minuttal 11 til 41.En forlængelse af toget til Ryomgård vil således principielt være mulig, såfremtder ikke standses på Mørke station. Der vil i så tilfælde være en vendetid på 6minutter i Ryomgård”.Hvis driftsudvidelser kan holdes inden for kontraktbetalingen fra staten, stårdet DSB frit at gennemføre driftsudvidelser, men det er klart, at detforudsætter, at DSB vurderer, at der er det fornødne kundegrundlag.
Hvis driftsudvidelser kræver højere kontraktbetaling fra staten, skal der værepolitisk vilje til at bevilge et sådant større økonomisk tilskud, hvorefter DSB ogTransportministeriet kan indgå tillægskontrakt vedrørende driftsudvidelsen.Jeg vil tilføje, at Transportministeriet på nuværende tidspunkt er i gang med atforberede forhandlingerne med DSB om en ny kontrakt, da den nuværendekontrakt udløber i december 2014. Disse forberedelser vedrører pt. deoverordnede rammer for den nye kontrakt og ikke spørgsmål sombetjeningsomfang m.v. Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt udtale migom det fremtidige kontraktfastsatte betjeningsomfang af Ryomgård station.På sigt overtages betjeningen af Grenaabanen, herunder Ryomgård, af AarhusLetbane. Passagerer og interessegrupper langs Grenåbanen, herunderRyomgård Distriktsråd, bør derfor med henblik på det længere sigt rettehenvendelse til Aarhus Letbane vedrørende betjeningsomfanget påGrenåbanen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen