Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. november 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 43:Hvad er selvfinansieringsgraden (passagerindtægterne i forhold tilomkostningerne) på busser og tog samt i de enkelte trafikselskaber og DSBsamt andre operatører? Opgørelsen bedes udarbejdet så specifikt som muligtpå forskellige strækninger.Svar:Trafikselskaberne og DSB’s selvfinansieringsgrader fremgår af tabel 1 nedenfor.Det har kun været muligt at opdele privatbanernes selvfinansieringsgrad påstrækninger.Tabel 1: Selvfinansieringsgraden for den kollektive trafik, 2011Selvfinansiering (%)DSB Fjern- og Regionaltog58 %DSB S-tog56 %DSB Øresund46 %Metroen66 %Movia, Bus45 %BAT52 %NT, Bus41 %Fynbus39 %Midttrafik, Bus45 %Sydtrafik, Bus42 %Frederiksværkbanen39 %Gribskovbanen41 %Hornbækbanen42 %Lille Nord54 %Nærumbanen54 %Østbanen38 %Lollandsbanen42 %Odsherredsbanen24 %Tølløsebanen12 %Hirtshals - Hjørring45 %
Movia, PrivatbaneNT, PrivatbaneMidttrafik, PrivatbaneSydtrafik, Privatbane
37%55%36%12%
Side 2/2
Arriva indgår ikke i tabellen, da disse oplysninger betragtes som forretningshemmeligheder.Selvfinansieringsgraden for Fynbus er ikke endelig konfirmeret hos trafikselskabet. Ligeledes erværdien for Sydtrafiks privatbane ikke opgjort efter samme metode som de øvrige. Omkostningerne iprivatbanerne er eksklusiv udgifter til infrastruktur.Kilder: Indberetninger fra trafikselskaberne til Trafikstyrelsen 2011, Årsrapport for DSB 2011,Årsrapport for Metroen 2011, Årsrapport for Trafikstyrelsen 2011.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen