Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1234990_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. april 20132012-1020
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 423:

Hvor meget vil den samlede CO2-udledning reduceres med, når samtligestrækninger nævnt i Togfonden DK er elektrificerede, og der er indsat nytelmateriel i forhold til situationen i dag, hvis der tages udgangspunkt i sammeantal sædekilometer/togsæt (både i absolutte tal og i procent)?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser, at:”Da CO2-udledning fra el-produktion er kvotebelagt, vil en overflytning fradiesel- til el-drift i princippet medføre en reduceret CO2-udledning på 100 pct.I praksis betyder dette, at et stigende elforbrug, skal reduceres tilsvarende etandet sted under kvotesektoren.I den strategiske analyse af elektrificering af banenettet fra efteråret 2011 blevdenne reduktion opgjort til ca. 240.000 tons CO2 pr. år for de i Togfonden DKnævnte strækninger. Tallet er opgjort for en forventet trafik i 2022, der erudvidet i forhold til i dag.Effekten på CO2-udledning kan alternativt beregnes ud fra forskellen i CO2-udledningen ved dieseldrift og den el-produktion, der skal til for at drive el-tog.Her anslås den samlede CO2-reduktion som følge af elektrificeringen af de iTogfonden DK nævnte strækninger at være ca. 105.000 tons CO2 pr. år, hvilketsvarer til en reduktion på ca. 44 pct.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen