Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1229094_0001.png
1229094_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20132013-992
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 415:

Med regeringens udspil Togfonden DK lægges der op til anlæggelse af en nydobbeltsporet jernbane i Østjylland mellem Hovedgård og Aarhus. Ministerenbedes oplyse, hvilke konsekvenser det får for betjeningen af Skanderborgstation med intercitytog og lyntog? Endvidere bedes ministeren oplyse, omrejsende fra Silkeborg fortsat vil have mulighed for at skifte i Skanderborg fraregionaltoget til intercitytog og lyntog – eller om disse rejsende bliver henvisttil at skifte til intercitytog og lyntog i Aarhus?

Svar:

Med timemodellen lægger regeringen op til, at rejsende skal kunne kommehurtigst muligt mellem de vigtigste knudepunkter i landet, hvorved rejsende frabåde store og små stationer sparer mest mulig tid på længere rejser. Engrundpræmis for timemodellen er derfor også, at den implementeres således,at flest mulige rejsende sparer mest mulig tid.Det kommende superlyntog, der skal betjene Østjylland skal køre ad den ny,kortere banestrækning Hovedgård-Aarhus, og dermed give kortere rejsetiderfor størstedelen af passagererne i Østjylland. Skulle superlyntoget føres overSkanderborg Station, ville dette i bedste fald give en relativt lille tidsgevinst forrelativt få rejsende, mens det ville betyde længere rejsetid for mangepassagerer.Intercitytoget vil naturligvis fortsat standse på Skanderborg Station. Detbemærkes i den sammenhæng, at dette også vil komme rejsende fraSkanderborg og Silkeborg til gode.Med implementering af timemodellen vil rejsende på strækningenSkanderborg-København eksempelvis opleve, at rejsetiden reduceres til 2 timerog 13 minutter for den hurtigste afgang, mod 2 timer og 41 minutter i dag,hvilket er en rejsetidsbesparelse på 28 minutter.
Mellem Silkeborg og København vil rejsetiden for den hurtigste rejse blivereduceret til 2 timer og 41 minutter mod 3 timer og 18 minutter i dag. Det er enrejsetidsbesparelse på 37 minutter.Rejsende fra Silkeborg vil således fortsat have mulighed for at skifte fraregionaltog til intercitytog i Skanderborg, mens rejsende, der ønsker at skiftedirekte fra regionaltog til det nye superlyntog, vil skulle skifte i Aarhus. Detbemærkes i øvrigt, at begge løsninger vil give en væsentligt reduceret rejsetid.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen