Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. april 20132013-992
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 411:
Med den brede trafikaftale fra januar 2009 blev der igangsat en omfattendestrategisk analyse samt udarbejdelse af en ny landstrafikmodel, der skulledanne grundlag for en helhedsorienteret beslutning om de langsigtedeinvesteringer på vej og bane i Østjylland, herunder set i sammenhæng med enmulig ny fast forbindelse over Kattegat til tog og biler. Hvorfor har regeringenvalgt at fremlægge det omfattende udspil Togfonden DK forud for, at man harresultatet af de strategiske analyser og den landstrafikmodel, som forventes atforeligge medio 2013? Finder ministeren, at det er forsvarligt, at denoverordnede planlægning af store trafikale investeringer laves i hast, uden atafvente resultatet af det nødvendige beslutningsgrundlag, der skal sikre dennødvendige overordnede sammenhæng og mest mulig samfundsmæssig effektfor de investerede penge?Svar:
Der er ingen tvivl om at elektrificering og timemodel er en god ide forsamfundet, og jeg noterer mig også at der med aftale om ”En grøntransportpolitik” af 29. januar 2009 synes at være bred politisk konsensus omvisionerne. Regeringen ønsker at elektrificere større dele af jernbanenettet ogat arbejde for togforbindelser med væsentlig kortere rejsetid. På den baggrundhar regeringen med TogfondenDK anvist finansiering for de betydeligeinvesteringer.Men det er jo ikke det samme som, at anlægsarbejdet også sættes i gang nu.Beslutningsgrundlaget for de konkrete projekter skal selvfølgelig være i orden,og det igangværende strategiske undersøgelsesarbejde vil naturligvis blivefuldført som allerede aftalt.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen